Hoe voorkomen we een laag zelfbeeld onder jongeren en kinderen door influencers?
- Nieuws
- Hoe voorkomen we een laag zelfbeeld onder jongeren en kinderen door influencers?
YouTube-video's die kunnen zorgen voor een 'beschadigd zelfbeeld' zullen vanaf vandaag geweerd worden uit algoritmes van minderjarigen. Maar kunnen we een een laag zelfbeeld bij jongeren wel tegen gaan? "Het is nu eenmaal de menselijke psyche om dingen te vergelijken", zegt ontwikkelingspsycholoog Steven Pont bij Spraakmakers.
Video niet beschikbaar
Cosmetisch arts Aarent Brand ziet in zijn praktijk dat er steeds meer mensen op jongere leeftijd een grote ingreep willen laten doen. "Soms zitten er zestienjarige voor me die een 'Brazilian butt lift' willen."
'Geinfluenced'
"Het komt niet alleen maar uit het koppie", zegt ontwikkelingspsycholoog Pont. Volgens Arno Kantelberg, Hoofdredacteur ModMod, is het nou eenmaal de sociale cultuur waarin we leven: "Jongeren zien influencers constant voorbij komen via Instagram of TikTok en worden daardoor de hele tijd beïnvloed."
Pont vervolgt met: "Als iemand knap is, betekent het niet dat diegene gelijk heeft. Maar dat krijgen kinderen van jongs af aan te weinig mee."
Hoe gaan we ermee om?
"Er moet een match zijn tussen de arts en de aanvraag van de patiënt. Dat betekent dat niet iedere aanvraag zomaar in behandeling genomen wordt." Wanneer jonge patiënten in de praktijk van Brand terecht komen gaat hij het gesprek met hen aan en betreedt social media al snel het toneel als onderliggende motivatie. De grensleeftijd voor cosmetische ingrepen is achttien jaar. Al zijn er volgens Brand sommige cosmetische praktijken die tussen de wet door op een jongere groep inspelen.
Dermatoloog Annemie Galimont-Collen ziet dit ook terug in haar praktijk. De dermatoloog valt het op dat ze steeds meer jongeren, en zelfs kinderen, ziet met huidproblemen door make-up en gezichtsreinigers die niet voor de jonge huid gemaakt zijn. "Ze hebben soms wel negen producten waar ze hele routines mee uitvoeren", vertelt Galimont-Collen. "Die producten zijn veel te zwaar voor de jonge huid. Tieners en kinderen hebben alleen een zachte reiniger nodig en bij zon SPF."
Wat kunnen we eraan doen?
Al vindt de dermatoloog het ook niet gek dat dit gebeurt, de influencers waar kinderen naar kijken zijn vaak wel ouder en kunnen de producten gewoon gebruiken. De jongeren imiteren het vervolgens. "Waar wij vroeger naar de ABBA posters boven ons bed keken, kijkt de jonge generatie naar de influencers online", zegt Galimont-Collen.
Maar hoe verzetten we ons, en daarbij ook de jonge generatie, tegen het beïnvloed worden door online ideaalbeelden? "Dat kan niet", zegt Pont. "Het is de menselijke psyche om dingen te vergelijken. Dat doen we constant, dus ook met uiterlijk. Het enige dat steeds verandert is wat er populair is, maar er staat altijd iets op de eerste plek, wat het beste zou zijn."
Mis niets met de nieuwsbrief van Spraakmakers
Spraakmakers maken we mét jou als luisteraar. En om jou zoveel mogelijk bij ons programma te betrekken, versturen we een dagelijkse nieuwsbrief. Hierin vind je de stelling van de dag, de onderwerpen in de uitzending en een interessant artikel dat zeker het lezen waard is. Zo kun je gemakkelijk meepraten en mis je nooit meer iets!