Naar homepage
Gezondheid

Wachtlijsten en weinig perspectief: hulplijn voor jongeren kreeg al 10.000 telefoontjes
KRO-NCRV

foto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Wachtlijsten en weinig perspectief: hulplijn voor jongeren kreeg al 10.000 telefoontjes

Alles Oké? – een supportlijn voor jongvolwassenen – voerde ruim tienduizend gesprekken sinds de oprichting in april. “Ongeveer 40 procent van de gesprekken gaat over mentale problemen als depressie, eenzaamheid en suïcide”, vertelt initiatiefnemer Roline de Wilde bij Spraakmakers.

De telefonische en chatgesprekken die bij Alles Oké? gevoerd worden, schetsen een beeld van de problemen waar jongeren mee worstelen. “Ze kunnen over van alles gaan. Veel over mentale problemen dus. Daarnaast over thuis, familie, studie, vrienden, seksualiteit.” De hulplijn is een initiatief van De Kindertelefoon om ook voor jongvolwassenen in de leeftijd van 18 tot 24 jaar iets te kunnen betekenen.

Gebrek aan perspectief

Corona wordt expliciet niet meer zo vaak genoemd, vertelt De Wilde, maar dat betekent niet dat het geen rol speelt. “Corona ligt wel als een deken over alles heen. Veel jongvolwassenen missen perspectief. Dat kunnen we niet gelijk bieden, maar we kunnen wel focussen op de korte termijn.” En wat De Wilde ook hoort is dat de coronacrisis een katalysator is van waar mensen al mee liepen.

Vrijwilliger Marit Fidom herkent die problematiek van de gesprekken die ze voert. “Die nieuwe maatregelen doen wel wat met jongeren. Ik sprak met een meisje dat voor de zoveelste keer in quarantaine moest. En ze had al last van eenzaamheid. School was de enige kapstok voor haar om uit bed te komen.”

Fidom vertelt dat geprobeerd wordt iemand naar het hier en nu te halen. “Wat ga je doen om je dag door te komen? Wat doe je de komende dagen? Daarmee focussen we op kort perspectief bieden.”

Koetjes en kalfjes

En soms gaat het ook over koetjes en kalfjes, vertelt Fidom die zelf ook met depressies worstelt en naar eigen zeggen best zo’n hulplijn had kunnen gebruiken. “Zo geven we ook wat lucht aan de situatie. En ik probeer altijd te laten merken: je staat niet alleen.”

“Voor een belangrijk deel bieden we een luisterend oor”, zegt ook De Wilde. En soms wordt ook wel gekeken naar een lange termijn oplossing. “Dat hangt van het onderwerp af. Bij eenzaamheid of moeite met vriendschappen bespreken we een eerste stap kan zijn. Wat kan iemand zelf doen om de situatie te veranderen?”

Lange wachtlijsten

Behalve bellen, kan er ook gechat worden. “Opvallend is dat het daar in 80 procent van de gevallen gaat over hulpverlening bij zware mentale problemen als suïcidale gedachtes en depressies. Dat is omdat ze op wachtlijsten staan”, vertelt De Wilde. “Wij zitten aan de voorkant en kunnen het probleem met wachtlijsten in de ggz niet oplossen, maar wel een stukje helpen door bijvoorbeeld hulp te laten zoeken in eigen omgeving.”

“Waar ik van schrok is dat 16 tot 20 procent en zegt: ik weet niet of mijn probleem groot genoeg is. Er is schuldgevoel of ze zijn bang om te overdrijven”, gaat De Wilde verder. “Maar ga toch alsjeblieft praten. Je bent niet de enige en het lucht op.”

De Alles Oké? Supportlijn is bereikbaar via telefoonnummer 0800-0450. Als je wil praten over zelfdoding kun je terecht bij de landelijke hulplijn 113 Zelfmoordpreventie. Telefoon 0900-0113 of www.113.nl.

Mis niets met de nieuwsbrieven van Spraakmakers

Spraakmakers maken we mét jou als luisteraar. En om jou zoveel mogelijk bij ons programma te betrekken, versturen we een dagelijkse en wekelijkse nieuwsbrief. Zo kun je gemakkelijk meepraten en mis je nooit meer iets.

Meld je hier aan.

Ster advertentie
Ster advertentie