Economie
EO

Met de vlam in de pijp? Niet meer: 'De toekomst van vrachtwagens is elektrisch'

foto: Pixabay
  1. Nieuwschevron right
  2. Met de vlam in de pijp? Niet meer: 'De toekomst van vrachtwagens is elektrisch'

Na auto’s worden ook vrachtwagens elektrisch. In 2030 moeten er zo’n 16.000 elektrische trucks rondrijden, zo wil de regering. Ook ondernemer Dé Post ziet er brood in: "De ontwikkeling gaat vrij hard", zegt hij in Geld of je Leven.

Zijn elektrische vrachtwagens de toekomst van het wegtransport?

Post, directeur van een logistiek bedrijf in Pijnacker, heeft op dit moment vijf e-trucks rijden. Het is nog wel een uitdaging, geeft hij toe: "Ze hebben een actieradius van zo’n 150 kilometer. Dat is best beperkt, maar we proberen ze zo in te zetten dat ze tussentijds kunnen snelladen. Dan kunnen we 300 á 400 kilometer per dag maken en hem inzetten als een diesel." In de toekomst zal de actieradius vergroten, denkt hij.

Ook chauffeur Martijn Kuipers denkt dat elektrisch de toekomst is, maar hij denkt dat de actieradius inderdaad hoger moet. Momenteel rijdt hij nog niet in een e-truck, maar in een 'ouderwetse' diesel: "Met mijn werk gaat het nu simpelweg nog niet. Ik rij te ver en ik kan niet tussendoor opladen", vertelt hij vanaf een parkeerplaats in Arnhem.

Bovenleiding

Post ziet wel wat uitdagingen voor de toekomst. Als alle vrachtwagens in Nederland ’s nachts willen opladen, kan het stroomnet dat niet aan. In Duitsland zijn ze bezig met wat anders: een bovenleiding, zoals bij een trein of een trolleybus. "Dat kan zeker een interessante oplossing zijn, maar dat is op dit moment nog niet voorhanden", zegt hij. Hij richt zich liever op trucks die er al wel zijn.

Vanaf 9 mei investeert de overheid 40 miljoen subsidie in de markt voor e-trucks. Post gaat daarmee proberen zijn wagenpark uit te breiden. Dat is nodig, want een elektrische wagen is op dit moment vier keer zo duur als een normale vrachtwagen, vertelt Post. "Onze opdrachtgevers moeten echt behoorlijk bijdragen en wat risico willen nemen", vertelt hij.

Kuipers blijft nog even in zijn V8-diesel rijden: "Het geeft een machtig gevoel, je hoort hem ronken, het is zo mooi."

Download de NPO Radio 1-app

Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.

Ster advertentie
Ster advertentie