Economie
EO

Schoolverlaters razendsnel opgeleid tot digitale marketeer: 'Heb nu veel zelfvertrouwen'

foto: Pixabay
  1. Nieuwschevron right
  2. Schoolverlaters razendsnel opgeleid tot digitale marketeer: 'Heb nu veel zelfvertrouwen'

Door allerhande omstandigheden zijn er jaarlijks duizenden jongeren die hun school niet afmaken of geen vervolgopleiding doen. Om te voorkomen dat ze tussen wal en schip raken, leidt Sjoerd Hauptmeijer ze binnen tien weken op tot digitale marketeer. "Zonder diploma is het lastig, zo niet onmogelijk, om een leuke baan te vinden", zegt hij in Geld of je Leven.

Sabine Korteweg (26) is zo’n 'schoolverlater', al vindt ze dat zelf nogal een 'negatieve term’' Ze maakte de middelbare school af, maar mede door haar ADHD lukte het haar niet om een vervolgopleiding af te ronden. "Ik kon me in de schoolbanken niet goed concentreren dus ik rolde eruit op een gegeven moment."

Ze ging maar in de horeca werken, maar in de coronatijd kon dat niet meer. "Ik zat thuis zonder werk en ik dacht: ik moet toch echt wat anders doen. En toen kwam The Young Digitals (het bedrijf van Hauptmeijer, red.) op mijn pad."

Schoolverlaters worden marketeers

Hauptmeijer vertelt dat er veel jongeren op zijn bedrijf afkomen. "Helaas, zou ik willen zeggen, want er zitten veel jongeren in soortgelijke situaties." Hij verbaast zich dat in deze krappe arbeidsmarkt veel werkgevers vasthouden aan diploma’s, terwijl jongeren ook zonder diploma hartstikke nuttig kunnen zijn voor bedrijven: "Heel grote groepen jongeren zijn digitaal vaardig, al is het maar omdat ze de hele dag op social media zitten."

De training die de schoolverlaters krijgen duurt tien weken en daarna gaan ze aan het werk bij een bedrijf. "Onder begeleiding van ervaren professionals werken ze voor organisaties als Nationale Nederlanden. Daarmee leren ze het vak", vertelt Hauptmeijer. Hij werkt ook samen met gemeenten om jongeren te bereiken.

Zelfvertrouwen

Voor de jongeren zelf doet het wonderen. "Het heeft me heel veel zelfvertrouwen gegeven. Ik begon als een heel onzeker meisje en ik sta nu heel sterk in mijn schoenen. Ik weet echt waar ik over praat. En ik heb niet het idee dat ik onder doe voor iemand die wél een hbo-diploma heeft."

Ze wil met haar verhaal andere jongeren helpen. "Ik weet hoe uitzichtloos het kan zijn. Ik dacht: moet ik nou de rest van mijn leven in de horeca werken? Als dat een persoonlijke keuze is, is dat prima, maar ik had gevoel dat ik meer in mijn mars had. Door Young Digitals heb ik die kans gekregen."

Geld of je Leven is een dagelijks economieprogramma van de EO. Op het plaform LinkedIn is er een community rondom het programma, waarop gediscussieerd kan worden over de onderwerpen. Meld je aan en praat mee!

Ster advertentie
Ster advertentie