Economie
KRO-NCRV

Meer werken en reclamefolders doorpluizen: zo spelen mensen in op prijsstijgingen

foto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Meer werken en reclamefolders doorpluizen: zo spelen mensen in op prijsstijgingen

Om de prijsstijgingen in de supermarkt te compenseren is luisteraar Bas Otten meer gaan werken. Luisteraar mevrouw Huisman spit de reclamefolders door. Ze deden hun verhaal bij Spraakmakers, dat aandacht besteedde aan de steeds duurder wordende boodschappen.

"Elke week krijg ik reclameblaadjes, daar kijk ik naar uit", zegt luisteraar Huisman. De folders van alle bekende supermarkten legt ze naast elkaar, maar de prijzen daar kunnen toch niet tippen aan haar vaste super. Ze hebben daar lekker én goedkoop brood en ook nog eens fijne grootverpakkingen met beleg. Ideaal voor haar nog thuiswonende zoon.

We zijn gemiddeld 18,5% meer kwijt aan boodschappen dan een jaar geleden, blijkt uit nieuw onderzoek. Vooral boodschappen als brood, wc-papier, en babyvoeding zijn stukken duurder geworden. En voorlopig lijken de prijzen niet te gaan dalen. Dit komt dan nog bovenop de extreme stijgingen van de energie- en brandstofprijzen.

Meer suiker

Luisteraar Bas Otten speelt op een andere manier in op deze stijgende prijzen. "Ik heb besloten om meer te werken, zodat ik meer inkomsten heb om mijn standaard vast te houden", vertelt hij en hij voegt toe dat hij nu twee zaterdagen in de maand extra werkt. "Zo komt er toch voldoende binnen om die producten die ik wil komen, te kopen."

Hij blijft namelijk liever gezondere, en daarmee vaak ook duurdere producten kopen. Goedkoper betekent volgens hem vaak minder goed voor je. "Daar zitten vaak ingrediënten in die minder gezond zijn, bijvoorbeeld meer suiker." Goede producten kopen vindt hij belangrijk. "Je stopt het wel in je lichaam."

Misoogsten

We zitten nog wel even met elkaar in dit schuitje, zegt supermarkt-expert Paul Moers. "Het vervelende is dat dit nog wel even aan gaat houden. "Behalve de oorlog in Oekraïne krijgen we steeds meer te maken met milieuproblemen. Dat betekent bijvoorbeeld vaker misoogsten. Dat krijg je er nog eens bovenop."

De levensmiddelenbranche heeft geen ruimte om de prijzen te verlagen, zegt hij. "Supermarkten kunnen hier heel weinig aan doen. Hun nettomarge ligt gemiddeld op 1,5 procent. Zij zullen het moeten bespreken met hun leveranciers. Maar die hebben te maken met hogere kosten voor grondstoffen, energie, arbeid en transport. Als je dat bij elkaar optelt zitten we volkomen klem."

Praat mee met Stand.nl in de Spraakmakers Community

Niet alleen luisteren, maar ook meepraten? In de Spraakmakers Community kun je reageren op de stelling en als je wil sturen we je als eerste een nieuwsbrief met de stelling. Tot 10.00 kun je ook bellen met het gratis telefoonnummer 0800-1101 Aanmelden kan hier.

Ster advertentie
Ster advertentie