Economie
NOS

Supermarktenprijzen bijgesteld om ze te laten eindigen op 9, vaak omhoog

foto: NOSfoto: NOS
  1. Nieuwschevron right
  2. Supermarktenprijzen bijgesteld om ze te laten eindigen op 9, vaak omhoog

De supermarkten zijn druk bezig met het bijstellen van de prijzen. Doorgaans eindigt zo'n 70 procent van de prijzen in de super op een 9; psychologisch werkt dat het gunstigst bij consumenten. Maar na de recente btw-verhoging van 6 naar 9 procent, kwam de 9 als eindcijfer nog maar in 30 procent van de gevallen terug.

'Ik had niet verwacht dat supermarkten vooral voor prijsverhògingen kiezen'

Supers als AH, Jumbo, Coop en Plus willen dat blijkbaar rechttrekken, willen de 9 in ere herstellen. Maar hoe? Een zak drop van 1,14 euro bijvoorbeeld kun je aanpassen naar 1,09 euro, maar ook naar 1,19 euro. De website Inprijsverhoogd.nl houdt het precies bij.

Bij Albert Heijn had ruim 68 procent van de producten voor de btw-aanpassing een op 9 eindigende prijs. In januari halveerde dat aandeel naar 34 procent. Inmiddels is bijna 49 procent van de producten weer geprijsd met een op 9 eindigend bedrag.

"Bij de aanpassingen naar eindcijfer 9 maakte AH de afgelopen maanden in 75 procent van de gevallen gebruik van een verhoging, Jumbo deed dat in 62 procent van de gevallen", zegt Matthijs Neppelenbroek van Inprijsverhoogd.nl in Utrecht. "En er zit een duidelijke lijn in: bij AH worden wekelijks honderden prijzen bijgesteld naar eindcijfer 9. Bij Jumbo zie je eenzelfde trend, alleen in een wat lager tempo."

Neppelenbroek noemt een voorbeeld van AH: "AH Wokgemak rode en groene chili kostte in oktober 2018 1,49 euro, na 1 januari werd dat 1,53 euro. En nu is het aangepast naar 1,59 euro. Dat is toch alles bij elkaar een verhoging van pakweg 6,5 procent", aldus Neppelenbroek.

Het kan volgens hem ook anders: Hoogvliet bijvoorbeeld koos in 43 procent van de gevallen voor een verhoging naar eindcijfer 9, Vomar deed gewoon fifty-fifty: 50 procent van de aanpassingen omhoog, 50 procent omlaag.

Reactie AH en Jumbo

Per mail laat Albert Heijn weten dat "iedere supermarkt iedere dag bezig is met inkoop- en verkoopprijzen. Soms gaan prijzen omlaag en soms gaan ze helaas omhoog. Prijsschommelingen zijn onder meer afhankelijk van inkoopprijzen, dagprijzen, kwaliteit, vraag en aanbod en grondstofprijzen. Juist om misverstanden onder onze klanten te voorkomen hebben we de prijzen pas op 1 januari aangepast aan het nieuwe btw-tarief. Bovendien hebben we de prijzen na deze aanpassing bewust enkele weken bevroren. Vanaf februari passen we prijzen weer aan als gevolg van marktwerking. Dat zijn over het algemeen kleine aanpassingen. Onze winkelprijzen eindigen in minder dan de helft van alle artikelen op een 9, maar ook op een 0, een 5 of een cijfer daartussenin."

Jumbo laat in een reactie - ook via de e-mail - weten: "Prijzen van producten schommelen door bijvoorbeeld ontwikkelingen in de markt, andere inkoopprijzen, prijsontwikkelingen bij andere supermarkten en/of veranderende wet- en regelgeving. Daar passen wij onze prijs op aan."

Ster advertentie
Ster advertentie