Economie
AVROTROS

Dezelfde prijs betalen voor producten met minder inhoud, het gebeurt steeds vaker

foto: Pexels
  1. Nieuwschevron right
  2. Dezelfde prijs betalen voor producten met minder inhoud, het gebeurt steeds vaker

Producten worden kleiner, terwijl het prijskaartje gelijk blijft. Een verborgen prijsverhoging die steeds vaker voorkomt, blijkt uit onderzoek van EenVandaag en Radar. "Het is niet verboden, maar wel volksverlakkerij."

EenVandaag onderzocht de verborgen prijsverhogingen voor het eerst. Het blijkt dat tientallen producten kleiner zijn geworden, terwijl de prijs gelijk bleef.

Prijsstijgingen

Dat de prijzen in de supermarkt stijgen valt op en dat heeft verschillende oorzaken. "Door klimaatverandering zijn veel grondstoffen duurder geworden, maar ook de energiekosten, arbeid en verpakkingskosten zijn gestegen," zegt retaildeskundige Paul Moers. En het einde is volgens hem nog niet in zicht.

"Er zijn allemaal externe factoren die spelen, denk maar eens aan de oorlog in Oekraïne", legt hij uit. "Die problemen zijn niet zomaar opgelost. Dus we gaan dit jaar nog meer prijsstijgingen zien en daardoor ook verpakkingstrucs van fabrikanten."

Minder waar voor hetzelfde geld

Het verkleinen van de productinhoud noemen economen 'krimpflatie'. Inflatie beschrijft het effect van stijgende prijzen, waardoor het leven er duurder op wordt. Krimpflatie maakt het leven ook duurder, omdat de consument minder waar voor hetzelfde geld krijgt.

"Producenten doen dit op zich slim, maar belazeren de consument er wel mee. Want 10 procent prijsverhoging hebben mensen door. Maar door de inhoud 10 procent te verminderen maar de prijs gelijk te houden, merkt bijna niemand," zegt Moers. "Dat wordt vervolgens ook niet gecommuniceerd, alleen thuis raakt alles sneller op."

Grondstof- en arbeidskosten

EenVandaag heeft alle fabrikanten om een reactie gevraagd. Een aantal daarvan heeft niet gereageerd of heeft zich onthouden van commentaar. Veel producenten zeggen dat de inhoud van producten te verminderen vanwege de gestegen grondstof- en arbeidskosten en dat de supermarkten de verkooprijzen bepalen.

Het CBL, de branchevereniging van supermarkten, zegt bekend te zijn met krimpflatie. "Het kan zijn dat fabrikanten proberen verkoopeenheden te verkleinen. Dat kan allerlei redenen hebben."

EenVandaag

Dit artikel is een bijdrage van EenVandaag, elke werkdag tussen 16.00 en 17.00 uur op NPO Radio 1. Meer over de uitzending is te vinden op EenVandaag.nl, Facebook of op Twitter.

Ster advertentie
Ster advertentie