Cultuur & Media

Veranderende filmindustrie: 'De Oscars zijn op sterven na dood'
BNNVARA

foto: oscars.orgfoto: oscars.org
  1. Nieuwschevron right
  2. Veranderende filmindustrie: 'De Oscars zijn op sterven na dood'

De grote filmvraag op dit moment is: naar wie gaan de Oscars dit jaar? En doet deze filmprijs er nog echt toe? Mediawetenschapper Dan Hassler-Forest blikt bij De Nieuws BV vooruit op de Oscar-nacht.

De filmindustrie moet geld verdienen, en dat doen ze door het maken van commerciële films. Maar volgens Hassler-Forest kunnen films ook kunstwerken zijn. De mediawetenschapper legt uit dat de Oscars voor Hollywood de manier zijn om te laten zien dat ze naast commerciële, ook artistieke en verheffende producties maken.

Kritiek

Op de nominaties van de Oscars is al jaren kritiek. Zo is er dit jaar veel te doen over een succesvolle film die op de lijst ontbreekt, namelijk Spider-Man: No Way Home. "Financieel gezien een gigantisch succes", aldus Hassler-Forest, "maar het is een film die de meest commerciële kant van Hollywood laat zien." De mediawetenschapper snapt enerzijds de kritiek wel: "Films zoals Spider-Man zetten veel meer de toon voor mensen die films kijken in de bioscoop dan artistieke nominaties."

Een goed voorbeeld van zo'n nominatie dit jaar is 'The Power of the Dog', met twaalf nominaties de grootste kanshebber op verschillende prijzen. "Deze film is een klassieke Oscar film", aldus Hassler-Forest. De film, een western, bevat volgens Hassler-Forest de bekende elementen van een western maar de regisseuse geeft een nieuwe draai aan het perspectief. "Zo wordt het een innovatieve film."

Maar in tegenstelling tot Spider-Man is The Power of the Dog veel minder bekend. "Is de Oscar dan een relevante filmprijs om The Power of the Dog uit te lichten boven Spider-Man?

'Op sterven na dood'

Hassler-Forest denkt dat zelfs met de introductie van de fan favorite price, die nominaties voor films als Spider-Man mogelijk maakt, de Oscars niet redt van de teruglopende kijkcijfers van het evenement. "Van oudsher was het een kijkcijferkanon, met filmsterren, een mooi feest en goede speeches. Maar voor een jonger publiek is dit heel ouderwets", aldus Hassler-Forest. De jongere generatie heeft de Oscars niet nodig om te kiezen naar welke films ze kijken. Ook door het aanbod op streamingdiensten zoals Netflix zijn de Oscars niet meer wat ze geweest zijn.

"De Oscars zijn op sterven na dood", zegt Hassler-Forest, "al lijken ze dat zelf nog niet te weten."

Meer van De Nieuws BV?

Volg ons op Instagram, Facebook en Twitter.

Ster advertentie
Ster advertentie