Cultuur & Media

Druk als nooit te voren, waarom niet in de theaters?
KRO-NCRV

foto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Druk als nooit te voren, waarom niet in de theaters?

Kijk naar Schiphol en je kunt het je moeilijk voorstellen dat de vertrekhallen korte tijd geleden nog leeg stonden. De drukte na coronatijd keert niet overal terug; onze schouwburgen en theaters hebben het moeilijk. Zalen zijn lang niet zo gevuld als een paar jaar geleden. Hoe komt dat? Spraakmakers maakt deze week een rondje langs een aantal theaterdirecteuren.

'Er werd veel van je gevraagd'

Sinds de heropening een paar maanden geleden klaagt de theaterwereld dat er minder publiek is. Theaterdirecteuren maken zich zorgen, zoeken naar oplossingen, maar lopen na twee jaar corona tegen een aantal problemen op. Men is moe, zo ontdekt verslaggever Thomas Schuurman.

Zoals Mirjam Radstake, directeur-bestuurder van Schouwburg Lochem en Theater Hanzehof "De ene keer mocht je op anderhalve meter, dan moest weer helemaal dicht. Er werd wel steeds van je gevraagd om met nieuwe ideeën te komen en vervolgens ging het weer niet door."

En er speelt nog een probleem. Luister het in de reportage.

Niet alleen bekende namen

Jacques Boonman, directeur van een kleine zaal in het Zeeuwse Rilland, heeft het lastig. Bij kleinere theaterstukken is regelmatig maar 10 tot 20 procent van de zaal gevuld. Dan helpt een uitverkochte zaal, als cabaretier Ronald Goedemondt een try-out komt geven.

Is het dan niet verleidelijk om dit de hele tijd te boeken? "Ik ga voor de bekende namen, ik vind het leuk dat die komen try-outen. Maar ik vind het zeker zo belangrijk om mensen die net begonnen zijn om die de kans te geven om podiumervaring op te doen en vlieguren te maken."

Ook in andere theaters zijn ze 'coronamoe'

Individuele acties

Voor theatermakers was het prettig om te horen dat het kabinet geld vrij gaat maken: nog dit jaar 135 miljoen extra en dat loopt daarna jaarlijks op naar 170 miljoen extra. In Gouda, Zutphen en Den Haag zijn theaterdirecteuren volop bezig om nieuw theaterpubliek enthousiast te krijgen.

Bijvoorbeeld door andere marketingtechnieken, vertelt Tineke Maas, directeur-bestuurder van De Goudse Schouwburg. "Onze marketingafdeling heeft ook moeten switchen in manier van werken. Waar we in eerste instantie in mei 80 procent via de voorverkoop met de brochure verkochten, zie je nu dat je voor iedere kaart individueel marketingacties moet inzetten."

Luister in de reportage naar andere nieuwe ideeën.

De stad in

Dat roept de vraag op: kennen de theaterdirecteuren hun publiek eigenlijk nog wel? "Onvoldoende", erkent Cees Debets, directeur van het nationale theater in Den Haag. "Het is tamelijk arrogant om te zeggen dat je je publiek kent. Want je kent vooral de mensen die op jou lijken. Dus ik moet mij beter op de hoogte stellen van wat er in de stad en in het land gebeurt." Hoe hij dat doet? "Door mensen in de stad te vragen: welke verhalen mis jij?"

Wat doen de andere theaterdirecteuren?

Mis niets met de nieuwsbrieven van Spraakmakers

Spraakmakers maken we mét jou als luisteraar. En om jou zoveel mogelijk bij ons programma te betrekken, versturen we een dagelijkse en wekelijkse nieuwsbrief. Zo kun je gemakkelijk meepraten en mis je nooit meer iets.

Meld je hier aan.

Ster advertentie
Ster advertentie