Cultuur & Media
KRO-NCRV

Hoe gaan de commerciëlen om met rapport over misstanden NPO? 'Dit vraagt om andere cultuur'

foto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Hoe gaan de commerciëlen om met rapport over misstanden NPO? 'Dit vraagt om andere cultuur'

De schijnwerpers stonden gisteren vol op de Publieke Omroep na het snoeiharde rapport over misstanden bij die NPO. Maar hoe kijken de commerciële omroepen eigenlijk tegen dit rapport aan? "De huidige tijd vraagt om een andere cultuur", zegt adjunct-hoofdredacteur van RTL Nieuws, Mireille van Ark erover in het Mediaforum van Spraakmakers.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

"Wij hebben vorig jaar een aantal veranderingen doorgevoerd als het gaat om het brengen van nieuws", vertelt Van Ark. "Hier hebben we ook de werkcultuur in meegenomen."

Matthijs van Nieuwkerk

Op de redactie van Hart van Nederland was het rapport van de commissie Van Rijn uiteraard ook het gesprek van de dag. "Dit is een aanleiding om er met je collega’s eens over te hebben", aldus hoofdredacteur Marc Veeningen.

Het viel hem op dat er na de verschijning van het rapport veel gesproken werd over het aandeel van Matthijs van Nieuwkerk. "Terwijl het veel meer over de cultuur in een organisatie moet gaan", stelt Veeningen.

Loketten van Talpa

Zijn programma Hart Van Nederland, is onderdeel van Talpa. Daar werden na de misstanden bij The Voice of Holland zogenoemde 'loketten' ingericht waar mensen met meldingen over grensoverschrijdend gedrag naartoe kunnen. "De mensen bij ons op de redactie weten dat die loketten bestaan", aldus Veeningen. "Maar er is nog niemand bij Hart van Nederland geweest die hier gebruik van heeft gemaakt. Bij ons voelen mensen zich prettig."

'Durven in te grijpen'

Belangrijk is volgens Veeningen om als leidinggevende ook goed naar de presentatoren te kijken. "Als je op tv komt ga je een beetje zweven. De een kan er beter mee omgaan dan de ander. Dat maakt media ook anders dan andere sectoren. Als leidinggevende moet je daarop durven in te grijpen. Daar heeft het de laatste tijd in geschort."

KRO-NCRV
Bij KRO-NCRV geloven we dat de samenleving rechtvaardiger, eerlijker, groener en liever kan.
Maak morgen mee, KRO-NCRV.

Ster advertentie
Ster advertentie