Naar homepage
Cultuur & Media

Een nieuw spelalfabet
NOS

foto: Unsplashfoto: Unsplash
  1. Nieuwschevron right
  2. Een nieuw spelalfabet

Anton, Bernard, Cornelis. Deze namen worden vaak gebruikt als iemand een ingewikkeld woord moet spellen. Volgens initiatiefnemers Jill Mathon en Desiré van den Berg is het echter aan vernieuwing toe.

“Ik zat met een instantie aan de telefoon. Daar moest ik iets uitspellen en toen kwam ik tot de realisatie dat het allemaal mannennamen waren”, vertelt journalist en schrijver Jill Mathon in NOS Met het Oog op Morgen. Het duo is met een nieuw alfabet gekomen. “We zijn aan de slag gegaan met de populairste namen van alle letters sinds 1971.”

Alfabet

Mathon en Van den Berg zijn samen gaan werken met een hoogleraar taalkunde die ze toegang gaf tot de populairste namen uit Nederland sinds 1950. Zij hebben daarna per letter gekeken wat de populairste namen waren en daar hebben ze een naam uit gekozen. “Daarin hebben we ook rekening gehouden met de functie van het spelalfabet. Daarom moet bij iedere naam duidelijk zijn om welke letter het gaat”, legt van den Berg uit.

Het hele alfabet is nog niet helemaal bekend. Dat wordt pas aanstaande donderdag bekend gemaakt. De eerste drie namen zijn wel bekend. Dat zijn: Ali, Bo en Celine.

Representatief

Het was het doel om een alfabet te creëren dat representatief was voor mensen woonachtig in Nederland. Daarbij is ook gekozen voor een mix tussen mannen- en vrouwennamen. “We hebben ook gekeken naar namen die niet per se stereotypisch mannelijk of vrouwelijk zijn. Een naam voor beide geslachten, of geen geslacht.”

Naast het rekening houden met mannelijke en vrouwelijk namen is ook gekeken naar diversiteit. “Voor de z is Zeynep gekozen. Dat is een erg Turkse naam”, vertelt Mathon.

Vervanging

Het alfabet dat is bedacht door het duo, zet je, volgens Mathon, aan het denken. “Het project geeft veel meer bloot dan dat er alleen maar mannelijke namen in het spelalfabet staan. Het zegt wat over een wit-mannelijke norm die wij dagelijks gebruiken en niet eens bewust van zijn.”

Ze zien ook graag dat mensen het gaan gebruiken, maar hopen vooral dat het andere aan het denken zet.

Ster advertentie
Ster advertentie