Cultuur & Media
NTR

1. Nieuwschevron right
  2. Programmamaker Arnout Hauben over zijn avonturen langs de Middellandse Zee: 'Het liefst laat ik mezelf verdwalen'

Op zoek naar het verhaal van de mensen die aan en met de Middellandse Zee leven, reist programmamaker Arnout Hauben in een avontuurlijke tocht langs bekende en minder bekende eilanden. Zijn belevenissen zijn te zien in de televisieserie ‘Dwars door de Middellandse Zee’. "Ik reis het liefst te voet. Traag reizen noem ik dat", vertelt hij in Kunststof.

De moeder alle zeeën

Tijdens de opnames van deze serie brak covid uit. Arnout: "We maakten de eerste opnames van de grote opvolger van Langs de Noordzee, over de moeder aller zeeën, de Middellandse Zee. Op Malta zagen we de eerste mondkapjes opduiken en we voelden aan dat het een kantelmoment was. Het leek wel een computergame waar het ene na het andere hek zich sloot en toen moesten we maanden in lockdown."

Een van de eilanden die ze bezochten is Lampedusa. "Op Lampedusa stapten we in de recente geschiedenis. Een tragisch, klein eiland, waar maar vijf- a zesduizend mensen wonen die overspoeld werden door zo’n 50.000 vluchtelingen. Die mensen waren toch wel ontredderd door de emotionele impact. Ik heb met een boeiende gast gepraat die een museumpje had gemaakt van de spullen die nagelaten werden. Van een brief en een amulet tot reddingsvesten. Dat is niet de expert, maar iemand die wordt overspoeld door wat gaande is in de wereld."

'Traag reizen'

Arnout Hauben is inmiddels een Bekende Vlaming. Deze serie werd in België door een miljoen mensen per aflevering bekeken. "Zo’n serie werkt bevrijdend en inspirerend na zo’n covidperiode. Het liefste wat ik doe tijdens de opnames is mezelf laten verdwalen. En ik reis het liefst te voet. Traag reizen noem ik dat. We spreken de mensen die ons pad doorkruisen en op de een of andere manier vinden mensen dat bijzonder, deze doodnormale ontmoetingen."

"Ik ben een mensen-mens. Vandaar dat ik mijn filmploeg ook heel hard betrek in de dingen die ik doe en mijn ervaringen zo instant kan delen. Ik sta heel open als ik reis en ik ben nog altijd een heel dankbare reiziger en meestal goed geluimd. Ik ben een huis-tuin-en-keuken-reiziger in tegenstelling tot Tom Waes."

"Ik heb ook interesse in geschiedenis, dus ga wel op zoek naar die verhalen. Dat gaat voorbij aan de waan van de dag. Mijn vader is professor oude geschiedenis en mijn moeder lerares geschiedenis, dus daar werd aan de keukentafel veel over gesproken. Maar in mijn tienertijd was ik wel vaak in conflict met mijn ouders, maar dat gebeurt vaker. Op reis wou mijn vader altijd Romeinse plaatsen bezoeken."

Het internaat op 12-jarige leeftijd

Arnout ging als enige uit z’n gezin naar een internaat toen hij 12 jaar was. "Ik was niet de slimste van de bende en wispelturig en snel afgeleid. Mijn ouders hebben me met mijn toestemming uitbesteed aan de paters om me naar de goede kant van het leven te laten vallen. Ik kwam toen op een school met tweehonderd jongens terecht waar we op slaapzalen sliepen met de handen boven de lakens. Ik heb hele goeie vriendschappen gemaakt en achteraf vond ik het wel een mooie tijd. In het laatste jaar ontplofte ik wel. Toen had ik lang haar, rookte ik veel en ben ik in samenspraak toch weggestuurd van deze school."

Nu is de televisiemaker bezig met de opname van een nieuwe serie: Dwars door de lage maanden. "Deze serie komt hopelijk over tien maanden op televisie."

Kunststof

Het cultuur- en mediaprogramma van NTR van maandag tot en met donderdag te horen tussen 19:00 en 20:00 uur op NPO Radio 1 of op elk moment terug te luisteren als podcast. Volg Kunststof op Twitter, Facebook en Instagram.