Naar homepage
Buitenland

De Chinese dance-industrie groeit: 'Het rauwe enthousiasme van het publiek is leuk'
KRO-NCRV

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. De Chinese dance-industrie groeit: 'Het rauwe enthousiasme van het publiek is leuk'

Nederland is de bakermat van de elektronische muziekscene, maar in China wint de dance- en clubscene in rap tempo aan populariteit. In Spraakmakers bespreken we de kansen voor Nederlandse dj's en organisatoren om deze nieuwe markt te veroveren, en hoe enthousiast de regering van Xi Jinping wordt van deze Westerse invloed.

Plezier en enthousiasme

Dance-ondernemer Paul Neuteboom vertrok naar Beijing om daar zijn geluk te beproeven. Hij ziet dat er een eigen Chinese dance-cultuur ontstaat. "Het leuke is het plezier en het rauwe enthousiasme", zegt Neuteboom. Dat is anders bij het Nederlandse festivalpubliek dat veel meer gewend is. "Als je daar mensen bijvoorbeeld voor het eerst een lolly geeft dan zie je zo veel plezier. Dat maakt het ontzettend leuk om hier evenementen te organiseren."

Enorme afzetmarkt

In Amsterdam start vandaag het Amsterdam Dance Event. De directeur van Buma Cultuur Frank Helmink gaf in 2019 al een lezing aan Chinese geïnteresseerden in elektronische muziekindustrie. Met een jonge bevolking die steeds meer geld verdient, is China een gigantische afzetmarkt, vertelt hij.

Nederlanders kunnen met hun enorme creativiteit en kennis en expertise op dit gebied, een graatje meepikken, maar dat is niet gemakkelijk, denkt hij. Ook moeten artiesten volgens Helmink niet verwachten dat ze er heel rijk mee worden aangezien de muziekrechten door China slecht gewaarborgd worden. "Wij promoten Nederlandse muzikanten, maar zo veel hebben ze er niet aan in China. Copyright is daar ook wel de right to copy."

Ook op organisatorisch gebied kunnen Nederlanders profiteren van de groeiende dance-markt, maar net zoals eerder in de VS wordt deze markt denkt Helmkink later overgenomen door lokale organisatoren en porducenten.

Dance apolitiek

Hoewel elektronische muziek in principe apolitiek is, zit de regering in Beijing niet direct te wachten op deze Westerse invloed, zegt sinoloog Manya Koetse. "De dance-cultuur is er een van losbandigheid en individualisme." Dat zijn niet de waarden van de Chinese overheid, zegt ze.

President-partijvoorzitter Xi Jinping is bezig met een campagne onder noemde van ‘gemeenschappelijke welvaart’ – die doet denken de maoïstische werkwijze. Hij heeft een alomvattende strategie - dus ook in de kunsten – om de boodschap van socialisme, moraliteit en het meebouwen aan de toekomst van China, te promoten. Zeker bij de jeugd. "Dance is te veel gericht op gedachteloos entertainment", zegt Koetse.

Corona dj's

Hoe dan ook heeft elektronische industrie in China zélf, door de coronacrisis een enorme boost gekregen, zegt Koetse. "Chinese clubs zijn maar kort gesloten geweest als je het vergelijkt met ons." Sinds de coronacrisis sloot China de grenzen voor bijna alle buitenlanders die naar het land wilde reizen. Dus in de clubs waar normaal gesproken Nederlandse of Amerikaanse dj's draaiden, was nu een gat.

TikTok-artiesten

"Er was een tekort aan dj-artiesten", zegt Koetse. "Zo kan het voorkomen dat er dj’s die alleen op online platform TikTok bekend waren, ineens in een grote club stonden." Het voordeel is dat de dance-industrie in China een enorme boost kreeg, maar dat ging ook ten koste van de kwaliteit. "Er is zelfs een nieuw genre ontstaan door die lokale TikTok’ers: de boerenbounce."

Download de NPO Radio 1-app

Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.

Ster advertentie
Ster advertentie