Buitenland
NOS

'Volgens Facebook bestaat de Europese Unie niet'

foto: AFPfoto: AFP
  1. Nieuwschevron right
  2. 'Volgens Facebook bestaat de Europese Unie niet'

De campagne voor de verkiezingen voor het nieuwe Europees Parlement komt gestaag op gang. Facebook is voor veel partijen een uitkomst om goedkoop en makkelijk veel kiezers te bereiken. Maar nieuwe regels voor politieke advertenties gooien nu roet in het eten, vertelt correspondent Tijn Sadée in NOS Met het Oog op Morgen.

De nieuwe regel schrijft voor dat het alleen toegestaan is om politieke reclame te maken als de partij een 'nationaal profiel' heeft, aldus Sadée. "Europese families kunnen Facebook opeens shaken. Als een Nederlandse GroenLinkser een stemming wint en die aan de groene aanhang in heel Europa kenbaar wil maken, dan zal je dat in theorie op 28 verschillende Facebookaccounts bekend moeten maken."

Facebook kreeg de afgelopen jaren veel kritiek omdat het een doorgeefluik zou zijn voor trollen en nauwelijks nepnieuws weerde. Daarop werden de regels verscherpt.

Nationalisme

Volgens Philippe Lamberts, fractieleider van de Europese Groenen, zou Facebook door deze regels de politieke constructie die de EU is, miskennen. "Dit betekent dat volgens Facebook de EU niet bestaat, dat er 28 onafhankelijke staten bestaan."

Het wordt transnationale families moeilijk om campagne te voeren, voegt Lamberts toe. Daarmee speelt Facebook de nationalistische partij in de kaart, aldus de Waalse politicus.

Kwade tongen in Brussel fluisteren dat Facebook Mark Zuckerberg met dit beleid wraakt neemt op de strenge Europese regelgeving. Sadée denkt dat het beleid vooral voortkomt uit desinteresse en pragmatisme van Facebook. "Zoveel verdienen ze niet aan de politieke advertenties." Ze willen vooral voorkomen nieuwe verwijten aan hun broek te krijgen, denkt Sadée.

Ster advertentie
Ster advertentie