Buitenland
AVROTROS

De oorlog die woedt op Telegram en TikTok: de mediastrategie achter de strijd in Oekraïne

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. De oorlog die woedt op Telegram en TikTok: de mediastrategie achter de strijd in Oekraïne

"Media spelen altijd een belangrijke rol in alle oorlogen, maar je ziet nu dat die media-oorlog zich op alle niveaus afspeelt: van de staat tot aan hackers, tot aan mensen op de grond", vertelt vertelt hoogleraar Mediastudies Mark Deuze in dr Kelder en Co. "Iedereen is semi-professioneel media aan het maken. Een TikTok-influencer die een paar weken geleden nog leuke fitness-video’s deelde staat nu op TikTok met wapens en een kek muziekje eronder."

Hoogleraar Mediastudies Mark Deuze is te gast bij dr Kelder en Co om te vertellen over die andere oorlog die ook woedt, namelijk die van de propaganda en media. "Wordt het entertainment, geweldsporno?" vraagt presentator Jort Kelder. Deuze: "We hebben meer informatie dan ooit over de oorlog, maar we weten steeds minder. Het is heel begrijpelijk dat mensen afhaken, dat ze het niet meer kunnen volgen, omdat het te heftig is of omdat het bijna nep aanvoelt."

'Internet is juist heel lokaal'

Het 'wereldwijde web' lijkt wereldwijd, maar is juist heel lokaal, ziet Deuze. "Als je kijkt naar wat er gedeeld wordt in Zuid-Afrika, India, Pakistan en Brazilië dan zie je een totaal ander beeld van de werkelijkheid. Er is veel meer begrip en soms ook steun voor Poetin en zijn verhaal. Er wordt een ander verhaal over de oorlog verteld, het gaat ook veel meer over de hypocrisie van Amerika."

"Vind je ons te gekleurd?" vraagt Jort. "Ja, maar dat is op zich niet erg. We moeten erkennen dat alles in media gekleurd is. Dat is het probleem niet. Er is niet een soort neutraal doorgeefluik van de media. Dat bestaat niet. Het probleem is: hoe gaan we mensen helpen zich in deze media-oorlog staande te houden?"

Volgens Deuze zijn de effecten die media op ons, individuen, hebben nooit eenduidig. "Een filmpje kan ook precies het tegenovergestelde effect hebben. Daarom is het lastig te bepalen wat de effectiviteit van propaganda is. Dat was vroeger al zo, en nu al helemaal. Met de media die nu een rol spelen maken wij allemaal onze eigen oorlog. Iedereen heeft een individuele ervaring. Dat maakt het dialoog zo ingewikkeld."

Download de NPO Radio 1-app

Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.

Ster advertentie
Ster advertentie