Buitenland
KRO-NCRV

Gaat nieuwe zoektocht naar verdwenen MH370 grootste mysterie uit luchtvaartgeschiedenis oplossen?

foto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Gaat nieuwe zoektocht naar verdwenen MH370 grootste mysterie uit luchtvaartgeschiedenis oplossen?

De vlucht MH370 van Malaysia Airlines verdween 12 jaar geleden van de radar en sindsdien is er niets meer van vernomen. Met een nieuwe zoektocht naar het toestel en de overleden inzittenden komen er misschien eindelijk antwoorden. "Dingen worden wel vrij goed geconserveerd als ze onder water liggen", zegt Joris Melkert, universitair docent Luchtvaarttechniek aan de TU Delft, bij Spraakmakers

Video niet beschikbaar

Er zijn al drie zoekacties geweest en deze maand gaat er weer eentje van start om het vliegtuig en de inzittenden van vlucht MH370 te vinden. De vlucht ging op 8 maart 2014 van Kuala Lumpur naar Beijing, met 239 passagiers aan boord. De start van de vlucht verliep soepel en was te traceren, maar kwam uiteindelijk ten zuidwesten van Australië terecht, legt Melkert uit. 

Teruggevonden brokstukken

Anderhalf jaar na het verdwijnen van MH370 zijn onderdelen aangespoeld aan de westkant van de Indische Oceaan, "dus bij de oostkust van Afrika in de buurt", vertelt Melkert. Het vermoeden is daarom dat het vliegtuig op het zeeoppervlak is neergestort en in stukken is gebroken. De zwaardere onderdelen liggen "waarschijnlijk" ergens op de zeebodem, wat "een kilometer of zes" diep is, vertelt Melkert. "Het is heel erg onherbergzaam." 

Drones

Eerdere zoekacties hebben niets opgeleverd, omdat er "gewoon op de verkeerde plek" gezocht werd. Het is "zo ontzettend diep" dat duiken simpelweg niet altijd mogelijk is. "Dus ze gaan met drones die met sonar, radar en high density-camera's kijken", zegt Melkert. 

Zwarte dozen

MH370 was op een gegeven moment niet meer terug te vinden op de radar. Ook de andere communicatievorm, waarbij piloten doorgeven waar ze vliegen, werd niet doorgevoerd. "Het vermoeden is dat alle systemen aan boord zijn uitgezet of uitgegaan. Zolang we niet de zwarte dozen vinden, weten we dat niet", vertelt Melkert. 

Sinds 2021 moeten die zwarte dozen zo ingesteld zijn dat ze eigenlijk nooit meer verloren kunnen gaan, bijvoorbeeld doordat ze kunnen drijven. "Ze zijn normaal gesproken heel goed ingebouwd, zodat ze tegen alle grote klappen van een crash bescherm zijn", legt Melkert uit. Bovendien zitten er tegenwoordig 'pingers' op en dat is een heel klein apparaatje dat, wanneer het nat wordt, een radiosignaal uitzendt waarmee met een onderwatermicrofoon gecommuniceerd kan worden. De batterij daarvan kan een maand mee, maar "als je pas heel laat op de goede plek gaat zoeken, is het batterijtje allang leeg", zegt Melkert over de MH370. 

Complottheorieën 

Er zijn ook heel wat complottheorieën over de verdwenen MH370-vlucht. Een kaping sluit Melkert uit, omdat kapers meestal eisen stellen en niet ergens op de zeebodem terechtkomen. Een andere populaire complottheorie over de MH370 is dat het tijdens de Nuclear Summit van 2014 in Nederland is gekaapt, ergens geparkeerd is op een onbewoond eiland en vervolgens op die top, waar Obama bij aanwezig was, neer zou gaat storten. "Het is niet gebeurd, dus daar is niets van waar", reageert Melkert. 

Kamikaze

Een scenario waar wel nog rekening mee wordt gehouden, is dat de piloot alle noodsignalering heeft uitgezet om zelfmoord te plegen. "Dan wordt met name gekeken richting de gezagvoerder van het vliegtuig", vertelt Melkert. "Hij had een simulator thuis staan en daar is deze vlucht op gesimuleerd. Dat hebben ze terug kunnen vinden, dus dat is een indicatie dat dit misschien opzet geweest is." 

Op de flight data recorder, die in de zwarte doos zit, moet er precies teruggevonden kunnen worden wat er is gebeurd. Met de nieuwe zoektocht hopen ze die dus te vinden. Bij eerdere zoekacties is al 120 duizend vierkante kilometer zeebodem, drie keer het oppervlak van Nederland, afgezocht en is niets gevonden. "Dingen worden wel vrij goed geconserveerd als ze onder water liggen", waardoor Melkert hoopvol is dat er ooit nog wat gevonden wordt van MH370. 

No cure, no pay

Op 30 december start de nieuwe zoektocht, waar twee maanden voor worden uitgetrokken. Het wordt uitgevoerd door het bedrijf Ocean Infinity en heeft een 'no cure, no pay'-beleid. "Als ze het toestel wel vinden, moet er 70 miljoen dollar betaald worden", weet Melkert. "Mijn vermoeden is nog steeds dat, als dit niks oplevert, er misschien ergens in de toekomst daar toevallig een onderzeeër rondvaart die dan toevallig wel ziet. Maar dat zal echt op toeval moeten berusten." 

Mis niets met de nieuwsbrief van Spraakmakers

Spraakmakers maken we mét jou als luisteraar. En om jou zoveel mogelijk bij ons programma te betrekken, versturen we een dagelijkse nieuwsbrief. Hierin vind je de stelling van de dag, de onderwerpen in de uitzending en een interessant artikel dat zeker het lezen waard is. Zo kun je gemakkelijk meepraten en mis je nooit meer iets!

Meld je hier aan.

Advertentie via ster.nl
Advertentie via ster.nl