Binnenland
KRO-NCRV

Jobhoppen populair: 'Werkgevers zien meer en meer dat ze beter hun best moeten doen'

foto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Jobhoppen populair: 'Werkgevers zien meer en meer dat ze beter hun best moeten doen'

"We zien dat werkgevers daadwerkelijke stappen zetten om ervoor te zorgen dat werknemers blijven of komen", zegt Jeroen Tiel, directeur van uitzendbureau Randstad bij Spraakmakers. Hij reageert op het nieuws dat Nederlanders massaal wisselen van baan en bedrijf.

Hij werkt nog steeds in de logistiek, maar doet iets totáál anders. Jarno van den Noort was achttien jaar lang fulltime vrachtwagenchauffeur. "Ik miste uitdaging op een gegeven moment." Hij besloot vorig jaar terug te gaan naar twee dagen en werd voor de rest van de tijd webredacteur bij de branchevereniging. "Ik ben nu met hele andere dingen bezig, leer bijvoorbeeld veel over marketing." En wat zei z'n werkgever? "Die was blij dat ik nog twee dagen wilde blijven."

Andere eisen

Van den Noort is een van de vele mensen in ons land die van baan switchen - de een na een lange tijd, de ander na een korte tijd. Als de huidige trend doorzet kiest één op de vijf werkenden binnen nu en een jaar voor een andere baan, blijkt uit onderzoek van uitkeringsinstantie UWV. Door de krapte op de arbeidsmarkt durven mensen meer risico’s te nemen.

Er is ook meer mogelijk voor ze, zegt Randstad-directeur Tiel. "De werknemer kan wat andere vragen stellen, wat andere eisen stellen en voor de werkgever is het cruciaal om dus in gesprek te blijven en daar ook daadwerkelijk naar te luisteren en daar ook invulling aan te geven."

Top-3

Arbeidsvoorwaarden en salaris staat er steeds op één, vertelt hij. Werkplezier is nummer twee, en purpose en belonging staat op drie. Dat laatste heeft ermee te maken dat mensen zich verbonden willen voelen aan een organisatie.

Werkgevers hebben meer en meer het inzicht dat ze daadwerkelijk wat moeten doen, stelt Tiel. "We zien dat werkgevers daadwerkelijk stappen zetten om ervoor te zorgen dat werknemers blijven of komen. Maar met name blijven. Ik zou adviseren om daar veel tijd aan te besteden."

Concurrentie

Waar gaat het meestal om? Die eerdergenoemde beloning, waar volgens Tiel al "hele grote stappen" in gezet zijn. Maar ook flexibiliteit is belangrijk: kan je wel of niet thuiswerken? Of een sportschoolabonnement, opleiding of begeleiding. "Dat zijn de zaken die van belang zijn."

Wat betekent al dat switchen voor de economie? Nic Vrieselaar is arbeidsmarktdeskundige bij RaboResearch en denkt dat het goed uitpakt. "Van bedrijven verlangen we dat zij concurreren met elkaar en dat doen ze op prijzen. Maar we hopen eigenlijk ook dat ze dat doen op het gebied van personeel. Dat ene bedrijf inderdaad niet alleen meer loon kan bieden aan zijn medewerkers, maar bijvoorbeeld ook betere ontwikkelingsmogelijkheden. En dat zorgt ervoor dat bedrijven kunnen groeien."

Mis niets met de nieuwsbrief van Spraakmakers

Spraakmakers maken we mét jou als luisteraar. En om jou zoveel mogelijk bij ons programma te betrekken, versturen we een dagelijkse nieuwsbrief. Hierin vind je de stelling van de dag, de onderwerpen in de uitzending en een interessant artikel dat zeker het lezen waard is. Zo kun je gemakkelijk meepraten en mis je nooit meer iets!

Meld je hier aan.

Ster advertentie
Ster advertentie