Binnenland
KRO-NCRV

Hoe veranderen de straten van de stad bij 30 km per uur?

foto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Hoe veranderen de straten van de stad bij 30 km per uur?

De grootste vier steden van ons land willen zo snel mogelijk dat er op stadswegen een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur komt. Volgens experts bij Spraakmakers heeft dit een positief effect op de verkeersveiligheid én leefbaarheid, maar het plan behelst meer dan enkel de snelheidsborden aanpassen. Het straatbeeld zal daardoor ook veranderen.

Verkeersdrempels

"Stel dat we de helft van alle vijftigkilometerwegen binnen de bebouwde kom inrichten als dertigweg, dan is de schatting dat dit 20 tot 30 procent minder dodelijke slachtoffer kost", zegt Govert Schermers, onderzoeker bij de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV).

Volgens de onderzoeker betekent dit niet dat alle wegen straks vol liggen met verkeersdrempels. "Drempels zijn niet de enige oplossing. Het gaat erom dat we de weg zo inrichten dat het geloofwaardig is voor de gebruiker om dertig te gaan rijden."

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Andere oplossingen

De weg versmallen, parkeerplekken langs de kant van de weg aanleggen, slingers of bochten aanbrengen of andere wegbedekking zoals tegels in plaats van asfalt, zijn enkele zaken die gemeenten kunnen doen om de straten zo in te richten dat mensen er dertig gaan rijden. "Je kunt niet gewoon een bordje plaatsen en dan verwachten dat mensen dertig gaan rijden, want dat gaat niet gebeuren", zegt Schermers.

'Een bordje is niet genoeg'

Sterker nog, alleen een bord plaatsen zou juist gevaar in de hand werken, denkt verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen. "Als je van een weg dertig kilometer maakt, terwijl iedereen harder blijft rijden dan wordt de situatie nog veel onveiliger omdat het minder voorspelbaar wordt."

Tertoolen denkt dat er per stadsweg moet worden gekeken of dertig kilometer per uur realistisch is, in plaats van de norm voor elke straat dertig te maken. Volgens Tertoolen heb je verschillende type wegen, zoals doorstroomwegen of straat die leidt naar een woonerf. Hierbij is het duidelijk wat er van de verkeersdeelnemers verwacht wordt.

Grijze wegen

Er zijn ook een aantal zogenaamde grijze wegen, legt de verkeerspsycholoog uit. Hier is het minder duidelijk wat er verwacht wordt. "Als je van alles dertigkilometerwegen maakt, is het risico dat je dit type weg gaat vergroten.

Op wegen waar veel verschillende weggebruikers zijn is het wel een goede zaak om de snelheid en de straat aan te passen. "Het is gewoon heel belangrijk dat fietsers en voetgangers meer ruimte krijgen en dat ze beter beschermd zijn tegen automobilisten die veel te hard rijden."

Praat mee met Stand.nl in de Spraakmakers Community

Niet alleen luisteren, maar ook meepraten? In de Spraakmakers Community kun je reageren op de stelling en als je wil sturen we je als eerste een nieuwsbrief met de stelling. Tot 10.00 kun je ook bellen met het gratis telefoonnummer 0800-1101 Aanmelden kan hier.

Ster advertentie
Ster advertentie