Bestelling retourneren? Hou maar!
- Nieuws
- Bestelling retourneren? Hou maar!
Bestellen - maar niet kopen - daar zijn wij Nederlanders erg goed in. Er is een heuse retourneer cultuur ontstaan onder de consument die online zijn spulletjes koopt. Webwinkels willen alleen lang niet altijd hun producten terug. 'Volstrekt onverantwoord,' volgens Stef de Bont van softwarebedrijf 12Return.
Video niet beschikbaar
Consumenten mogen zelfs onbeschadigde retouren, die de webwinkels nog kunnen doorverkopen, houden blijkt uit onderzoek van het Financieel Dagblad. 'Als je puur economisch kijkt is er geen probleem, hooguit heel veel kosten,’ legt De Bont uit in Nieuwsweekend. Hij werkt voor een bedrijf dat software maakt om retourstromen te stroomlijnen.
Terughalen? Ho maar!
Elk jaar worden er honderden miljoenen pakjes verstuurd in Nederland en veel daarvan gaat ‘gratis’ retour. Retourstromen, de producten die wij toch maar niet willen kopen, zijn belangrijk voor webshops. Want op het product en prijs kunnen ze niet concurreren. De winkels houden de prijzen van elkaar namelijk nauw in de gaten en het assortiment lijkt op elkaar. Dus moet er winst behaald worden op een andere manier: verzenden en retourneren. 'Dat hebben ze gratis gemaakt en de consument maakt daar massaal gebruik van. Dus de consument doet waar hij recht op heeft.'
Retourneren is kostbaar
Gratis voor de consument, maar niet zonder kosten voor de webwinkels. ‘De kosten om te retourneren is ongeveer 12,50 - dat blijkt uit onderzoek van de NOS - maar we hebben het nog helemaal niet over de devaluatie van het product zelf,’ zucht De Bont. De kosten van het retourneren zijn problematisch voor de e-commerce. Doorverkoop loont niet altijd en dan maken de winkels de keuze een product niet terug te laten sturen, maar wel het geld terug te geven.
Gedwongen bewuster consumeren
Het is een fenomeen dat alleen maar gaat toenemen met de komst van grote spelers zoals Amazon. De Bont maakt zich er zorgen om: ‘Ik denk dat we bewust zouden moeten consumeren,' zegt hij resoluut. 'Maar dat gaat niet zomaar gebeuren.' De consument is namelijk gewend geraakt aan dat webwinkels zeggen dat het wél gratis kan.
Verandering zal dus afgedwongen moeten worden door de overheid volgens De Bont: 'Als je vast zit in een patstelling, dan is wetgeving meestal een katalysator voor verandering. En wie maakt wetten? De overheid!' Het zou niet de eerste keer dat die ingrijpen: 'Als je kijkt naar de verwijderingsbijdrage bij het kopen van elektronisch product, dan was dat een maatregel om ervoor te zorgen dat oude koelkasten werden ingeleverd bij de milieustraat. Een retourstroom. Dus we hebben in het verleden maatregelen bedacht die wel gewerkt hebben en met die kennis in zouden we opnieuw moeten gaan nadenken: Hoe moeten we nou in deze wereld van online retail met dit fenomeen omgaan?’