Binnenland
KRO-NCRV

Tegen de afspraak in toch WK-reclames gokbedrijven: 'Moreel kompas is stuk'

foto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Tegen de afspraak in toch WK-reclames gokbedrijven: 'Moreel kompas is stuk'

Toto zendt reguliere reclames uit rond het WK-voetbal. Daarmee wordt de aangenomen motie genegeerd van Tweede Kamerlid Mirjam Bikker. Loterijen van de overheid mogen geen WK-reclames maken, luidt de strekking. De verantwoordelijk minister is volgens Bikker aan zet.

Toto geeft aan dat ze geen speciale WK-reclames gaan maken, maar wel reguliere commercials gaan uitzenden rondom sportevent. "Dit is bepaald geen fair play. Dit is gewoon alsnog je naam verbinden aan een WK. Ik had van Toto een koninklijkere weg verwacht dan dit. Dus ik ben daar absoluut ontstemd over." Ze vraagt zich af of hun 'moreel kompas stuk is'.

Scheidsrechter

Eerder is een motie die zij samen met onder andere fractiegenoot Pieter Grinwis heeft ingediend, aangenomen. Bedrijven waar de Staat aandeelhouder is, zouden geen WK-reclames moeten uitzenden, luidt de strekking. Toto hoort bij de Nederlandse Loterij, een staatsbedrijf.

Het komt er dus op neer dat de motie is aangenomen, maar er niet naar geluisterd wordt. De minister moet nu handelen, zegt ze en ze houdt vinger aan de pols. Het toezicht op de sector ligt het Ministerie van Justitie en Veiligheid. "Minister Weerwind (rechtsbescherming) deed een duidelijke oproep: doe dit nou niet. Dus ik hoop tot dat Toto alsnog naar de scheidsrechter wil luisteren."

Heel cru

Het steekt haar om twee redenen. Als de Nederlandse Staat zegt dat mensenrechten voorop staan, dan moet het niet via een omweg alsnog geld verdienen aan het WK in Qatar, stelt ze, verwijzend naar de berichten over uitbuiting en slavernij. "Dat zou heel cru zijn." Bovendien speelt mee dat gokreclames veel, voornamelijk jongere mensen triggeren. "Zorg niet dat er opnieuw allerlei verslavingen ontstaan, omdat jonge mensen denken: Dit is leuk om eens te starten."

Ze loopt hiermee vooruit op nieuwe wetgeving. Vanaf begin volgend jaar mogen gokbedrijven helemaal geen reclame meer maken.

Mis niets met de nieuwsbrief van Spraakmakers

Spraakmakers maken we mét jou als luisteraar. En om jou zoveel mogelijk bij ons programma te betrekken, versturen we een dagelijkse nieuwsbrief. Hierin vind je de stelling van de dag, de onderwerpen in de uitzending en een interessant artikel dat zeker het lezen waard is. Zo kun je gemakkelijk meepraten en mis je nooit meer iets!

Meld je hier aan.

Ster advertentie
Ster advertentie