Binnenland
AVROTROS

De flitsbezorgers rukken op, wordt de consument zo nog luier?

foto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. De flitsbezorgers rukken op, wordt de consument zo nog luier?

In grote steden als Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag is het inmiddels een bekend fenomeen: flitsbezorgers. Platforms als Gorillas, Flink en Zapp laten bezorgers gehaast door de stad fietsen om boodschappen zo snel mogelijk bij de klant te krijgen. Wat zegt dit over het gedrag van de consument? Zijn wij zo lui geworden dat we niet eens meer naar de supermarkt gaan?

De flitsbezorgers rukken op, wordt de consument zo nóg luier?

'Opvallend hoeveel geld erin omgaat'

Martijn Arents is internationaal platform-expert en kijkt met verbazing en interesse naar de ontwikkeling. "Het is opvallend hoeveel geld hierin omgaat," vertelt de platformexpert, "In anderhalf jaar heeft Gorillas 11.000 medewerkers in negen landen. Dat gaat niet zonder groeipijnen."

Dit platform bedient de consument op de wenken, ziet Arents. "Het speelt in op het gemak," legt hij uit. "Met een paar drukken op de knop is je bestelling al aangekomen. En het hoeft vaak niet eens duurder te zijn." Ook zijn de lockdowns door corona een zegen. "Zo gingen mensen nog meer bestellen, zonder de deur uit te hoeven gaan."

'Dit werkt alleen in steden, niet landelijk'

Maar landelijk krijgen deze platforms waarschijnlijk geen voeten in de aarde. "Dit werkt natuurlijk alleen in steden," zegt Arents. "Het zou te kostbaar zijn om uit te breiden naar dunbevolkte gebieden. Daarom maken ze nu ook nog geen winst." Dan zouden ze zich als iets anders moeten profileren.

Nu richt de marketing zich volgens Arents op de jonge generaties. "Maar het is geen garantie dat het daar blijft. De consument wordt nu van elk gemak voorzien, en wie weet wordt het alleen nog maar makkelijker om boodschappen te doen."

Ster advertentie
Ster advertentie