Binnenland
AVROTROS

Flits-bezorgdiensten: fijn voor de consument, maar zorgt voor hoge werkdruk bij bezorgers

foto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Flits-bezorgdiensten: fijn voor de consument, maar zorgt voor hoge werkdruk bij bezorgers

Je boodschappen binnen 10 minuten thuisbezorgd: het lijkt haast onmogelijk, toch schieten de flitsbezorgdiensten als paddenstoelen uit de grond en kan het écht. Maar het heeft wel een prijs. De gezondheid van de medewerkers bijvoorbeeld. Bezorger Gijs vertelt anoniem in EenVandaag hoe het eraan toegaat.

Op dit moment zijn er vier turbo-bezorgdiensten in Nederland, vooral in de grote steden. Maar er staan nog drie nieuwe internationale bedrijven klaar die de Nederlandse markt willen bestormen.

Niet winstgevend

"Je bestelt iets en je krijgt het binnen tien minuten thuis. Dit soort behoeften hebben mensen vaak niet echt zelf, omdat de dienstverlening niet bestaat. Maar als het er komt en mensen wennen eraan, dan wordt het ineens heel normaal iets", zegt Kitty Koelemeijer, hoogleraar marketing en retailing.

Het is niet winstgevend. "Het is juist sterk verlieslatend" zegt, Koelemeijer. "Het gaat om de strijd tussen bedrijven. Waarin je meewil als bedrijf. Als je bedrijf groot is en je hebt de data die erbij hoort, dan heb je een mooie toekomst voor je bedrijf. Maar daar heb je een heel dicht netwerk voor nodig van consumenten en winkels."

Slak-emoji

"Als die concurrentiestrijd zo fel is, zie je alles misgaan wat er mis kan gaan. Onveilige situaties, lange arbeidstijden, niet weten waar je aan toe bent. En daarvan zijn bezorgers dan mogelijk de dupe. Het gaat om enorme werkdruk", zegt Koelemeijer.

Gijs is fietsbezorger bij Gorillas, waar de tijdsdruk gigantisch is. "We hebben een interns systeem waarin je kunt zien hoe snel bezorgingen worden gedaan. Als het te lang duurt krijg je het emoji van een slak te zien", vertelt hij.

Gebroken armen

Je beoordeelt medewerkers dan op basis van reviews, alleen dan vooral intern gestuurd, zegt Koelemeijer. Ze vindt het een teken van angst dat Gijs anoniem wil blijven.

Hij vertelt dat meerdere collega's van hem al gebroken armen hebben gehad, omdat ze vielen omdat ze zo snel moesten bezorgen in de drukke stad. Zelf heeft hij last van zijn rug door de zware bezorgtas.

'Emoji is voor fun'

Luc van Emmerik van Gorillas laat weten dat het bedrijf er inderdaad altijd naar streeft om die 10 minuten te halen. "Daarnaast kan de klant alles precies volgen in de app, dus is 'ie exact op de hoogte als iets later bezorgd wordt."

Volgens van Emmerik zijn de steden in Nederland ideaal voor turbobezorging. In principe moeten die 10 minuten altijd haalbaar zijn.

Flits-bezorgdiensten: fijn voor de consument, maar zorgt voor hoge werkdruk bij bezorgers

Ster advertentie
Ster advertentie