Binnenland
AVROTROS

Slecht gesteld met luchtkwaliteit in ons land: 5 vragen en antwoorden

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Slecht gesteld met luchtkwaliteit in ons land: 5 vragen en antwoorden

Het is slecht gesteld met de luchtkwaliteit in ons land. Deze luchtvervuiling is slecht voor onze gezondheid. Daarom doen het Longfonds, artsen en wetenschappers een dringende oproep aan het komende kabinet. Ze lanceerden vandaag hun manifest voor schone lucht. Onno van Schayck, professor preventieve geneeskundige aan de Universiteit van Maastricht beantwoordt 5 vragen over de luchtkwaliteit.

Is het in vergelijking tot andere landen zo slecht gesteld met de luchtvervuiling in ons land?

Als je naar satellietfoto’s kijkt zie je dat wij in Nederland in een van de meest vervuilde gebieden in de wereld wonen. Op dit moment schatten we dat zo’n twaalf duizend mensen in ons land dood gaan aan de luchtvervuiling en dat we zo’n honderd duizenden patiënten hebben met luchtaandoeningen. Voor al die mensen die ziek zijn, is het heel slecht om buiten in de lucht te zijn.

Hoe kan het dat wij zo’n vervuilde lucht hebben?

Voor een deel heeft het er mee te maken dat wij een heel dichtbevolkt landje zijn. Hoe meer mensen er bij elkaar wonen, hoe meer verkeersbewegingen er zijn. Op de weg, maar ook vliegverkeer. Daarnaast hebben we ook veel industrie en intensieve veeteelt. Vaak is de combinatie tussen veel verkeersbewegingen, veel mensen die bij elkaar wonen, industrie en veeteelt. En dat betekent alles bij elkaar dat er heel veel luchtvervuiling is.

We hebben het Schone Lucht Akkoord waarmee de overheid de luchtvervuiling aanpakt. Waarom voldoet dat niet?

"Ik denk dat het Schone Lucht Akkoord een prima akkoord is. Het enige probleem is, dat het een vrijblijvend akkoord is. We moeten echt af van de vrijblijvendheid. De wetgeving moet worden aangescherpt. We moeten niet alleen convenanten maken, maar er moet ook handhavend kunnen worden opgetreden."

In het manifest staat onder andere dat de norm die de EU hanteert niet voldoet, maar dat we de richtlijnen van de WHO moeten volgen. Waarin zit dat verschil?

"De normen die de WHO stelt zijn veel strenger. Die normen zijn eigenlijk de enige goede normen, omdat die zijn gebaseerd op feitelijke gezondheid. De normen van de EU waar onze wetgeving op is afgestemd, zijn in het verleden veel meer gebaseerd op haalbaarheid. Dat is eigenlijk niet het goede uitgangspunt. We moeten echt kijken naar de gezondheid. En daarom moeten we echt over naar de WHO-normen."

Hoe kunnen we de luchtvervuiling concreet aanpakken?

"Ik denk dat we daar allemaal aan kunnen bijdragen. We kunnen schoner rijden. Dat betekent dat we elektrisch moeten rijden en dat we zo min mogelijk met diesel moeten rijden. We moeten echt stoppen met de vervuilende tweetakt brommertjes. Ga fietsen of neem een elektrische bromfiets. En het is belangrijk om iets aan de houtkachels te doen."

"Gemeentes moeten ook milieuzones instellen zodat er minder vervuiling is in de grote steden. Kortom we kunnen op alle niveaus eraan werken. We kunnen als burgers zelf er veel aan doen, de overheid kan vaak wat doen, de provinciale overheden kunnen wat doen. Maar met name landelijk moet er goede wetgeving komen."

"Uit onderzoek blijkt dat de lockdown een positieve invloed heeft gehad op het aantal verkeersbewegingen in Zuid-Limburg. Je kon meteen zien dat de hoeveelheid fijn stof in de lucht afnam. En dat betekent dus: we veroorzaken het echt met elkaar."

Blok&Toine

Mischa Blok en Toine van Peperstraten zoomen in op wat het nieuws voor jou betekent en zijn daarbij ook geïnteresseerd in jouw ervaringen. Maandag tot en met donderdag van 14.00 tot 16.00 uur.

Ster advertentie
Ster advertentie