Binnenland
BNNVARA

Racistische verpakkingen: 'Beeldvorming kan uitgroeien tot stereotype en racisme'

foto: Lidlfoto: Lidl
  1. Nieuwschevron right
  2. Racistische verpakkingen: 'Beeldvorming kan uitgroeien tot stereotype en racisme'

Een lange snor en rijsthoed: dat is te zien op de kroepoekverpakkingen van supermarkt Lidl. Racistisch, vindt Asian Raisins, een belangenorganisatie die mensen bewust wil maken van discriminatie tegen Aziaten. De organisatie trok aan de bel, en met succes. Wesly Ye, van Asian Raisins, vertelt in De Nieuws Bv waarom beeldvorming zo belangrijk is.

De organisatie van Ye heeft de afgelopen maanden meerdere klachten ontvangen over de verpakkingen. "Mensen gaven aan dat de verpakking aanstootgevend is en niet fijn om te zien", aldus Ye, "Het is een beeldvorming waarvan we dachten het niet meer terug te zien in de huidige moderne wereld waar we nu in leven."

Ouderwetse symbolen

De kogelhoed en de lange snor, die op de verpakking te zien zijn, roepen een beeld op dat niet past bij de moderne Aziatische persoon. "De kogelhoed werd gebruikt door boeren op het land, met dat beeld willen wij niet meer geassocieerd worden." Ye legt uit dat 100 jaar geleden er een fictief Aziatisch personage bedacht werd met een lange snor. Dit personage stond symbool voor de expansie van Aziƫ en werd gezien als kwaadaardig persoon.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Beeldvorming

Ye kan zich vinden in de mening van mensen die vinden dat dit maar een gewone verpakking is en niet iets racistisch. "Vanuit het oogpunt van een persoon met een niet-Aziatische achtergrond denk je dat dit niet erg is, want je wordt er niet meer geassocieerd." Ye zegt dat dit soort beeldvorming juist wel het beginsel is van stereotypering en uiteindelijk racisme en discriminatie. De organisatie van Ye zet zich in om een beter en moderner beeld te scheppen van Aziatische Nederlanders: "Wij zijn namelijk nog steeds een minderheid."

Reactie Lidl

De organisatie nam contact op met de Lidl en is erg blij met de reactie van de supermarktketen. Ye: "Lidl gaf aan blij te zijn met onze reacties en na intern overleg vonden ze ook dat de verpakking anders moest." In het najaar van 2021 beloofde Lidl aan Asian Raisins het ontwerp te veranderen. Een paar collega's van Ye hebben het nieuwe ontwerp gezien en zijn er tevreden mee. "Wij zijn blij met de adequaatheid en ad hoc werkwijze van Lidl", aldus Ye. "Het zou fijn zijn als andere bedrijven er ook zo naar zouden kijken."

Ook De Nieuws Bv vroeg Lidl om een reactie, lees hieronder de schriftelijke verklaring van Lidl aan De Nieuws Bv:

"Alhoewel Lidl de kroepoek al lange tijd in deze verpakking verkocht, waren wij niet op de hoogte van de eventuele kwetsende impact. We hebben de reactie van Asian Raisins dan ook direct in onze organisatie besproken en vonden het vanzelfsprekend dat hier een oplossing voor moest komen. We zijn overgegaan tot het aanpassen van onze kroepoekverpakkingen. Ook hebben wij alle verpakkingen in die categorie onder de loep genomen en hebben deze ook aangepast of worden deze op het moment aangepast."

Meer van De Nieuws BV?

Volg ons op Instagram, en Facebook.

Ster advertentie
Ster advertentie