Naar homepage
Binnenland

'Online les op mbo? 'Juist bespreken van opdrachten, moet je in de klas doen'

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. 'Online les op mbo? 'Juist bespreken van opdrachten, moet je in de klas doen'

Vijf mbo-instellingen blijven ondanks een motie van de Tweede Kamer toch online onderwijs geven. De Kamer wil juist dat online les alleen bij hoge uitzondering plaatsvindt. Volgens collegevoorzitter Ron Kooren van het Albeda College wordt er onterecht een tegenstelling gecreëerd. “Fysiek onderwijs is de norm. En ja, we blijven gebruik maken van online leermiddelen”, vertelt hij bij Spraakmakers.

In de Kamer werd een motie aangenomen om enkel 'onder dwingende omstandigheden en bij hoge uitzondering' online les te geven. Uit een rondgang van de Volkskrant blijkt dat het Albeda (21.000 studenten) toch vasthoudt aan deels online lesgeven. Ook het Deltion College (Zwolle, 19.000), het Graafschap College (Doetinchem, 9.000), het ROC A12 (Ede, 6.000) en het MBO Utrecht (5.000) geven vakken geheel of gedeeltelijk online.

Ron Kooren, collegevoorzitter van het Albeda College, zegt lessen te hebben getrokken uit de coronacrisis en juist daarom lessen deels online te blijven faciliteren. Volgens Kooren is daarbij gekeken naar behoeften van studenten. Wat de verhouding wordt in online en fysiek les, zal per opleiding verschillen en door docententeams afgewogen worden. “Dat kan betekenen dat ze vijf of drie dagen naar school gaan.”

Opdrachten bespreken

De vijf mbo’s stellen dat vooral vakken als Nederlands en Engels geschikt zijn om (deels) online te geven. Kooren: “Lessen Nederlands vinden dan niet online plaats, maar de ondersteunende lessen zouden digitaal kunnen. Denk aan het bespreken van opdrachten.”

Francisca Wagenmakers, docent Nederlands op het hbo, is het sterk oneens met Kooren. “Online onderwijs zou een hoge uitzondering moeten blijven. Juist het bespreken van de vragen en opdrachten, moet je in de klas doen. Dat is absoluut ongeschikt om online te doen.” Volgens Wagenmakers is de interactie tussen studenten en het bespreken van waarom iets goed of fout is, bij uitstek iets om fysiek te doen.

Wat volgens de docent Nederland wel goed gaat, is het begeleiden van studenten die moeite hebben met het schrijven van een scriptie. “Dan kan ik per zin reageren. Om eerlijk te zijn werkt het verder gewoon niet.”

‘Selectief gelezen'

SP-Tweede Kamerlid Peter Kwint diende afgelopen zomer de motie in en wil nog eens benadrukken dat online les alleen bij zeer hoge uitzondering en bij instemming van docenten en studenten kan plaatsvinden. “Het lijkt erop dat Kooren de motie selectief gelezen heeft. Als je dit standaardonderdeel van de lesweek maakt, gaat dat tegen de motie in.”

“Ik ken de specifieke situatie op het Albeda niet”, gaat Kwint verder, “maar reageren op opdrachten wordt genoemd. Bij kennisoverdracht via een beeldscherm wordt het veel ingewikkelder om de ontwikkeling van studenten bij te houden.” Met een vraag over de mail of even beeldbellen, is volgens Kwint niets mis.

Het Kamerlid wil van de minister van Onderwijs weten wat er gedaan gaat worden met 'de uitdrukkelijke wens' van de Kamer en docenten die vinden dat online onderwijs niet in het belang van studenten is.

Mis niets met de nieuwsbrieven van Spraakmakers

Spraakmakers maken we mét jou als luisteraar. En om jou zoveel mogelijk bij ons programma te betrekken, versturen we een dagelijkse en wekelijkse nieuwsbrief. Zo kun je gemakkelijk meepraten en mis je nooit meer iets.

Meld je hier aan.

Ster advertentie
Ster advertentie