Binnenland
KRO-NCRV

Terug naar 100 km voelt 'als een cadeautje dat wordt afgepakt'

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Terug naar 100 km voelt 'als een cadeautje dat wordt afgepakt'

De één is er blij mee, de ander voelt het als een enorm offer: de maximumsnelheid gaat terug naar 100 kilometer per uur. Volgens verkeerspsycholoog Dick de Waard voelt 100 km per uur "als een cadeautje dat weer wordt afgepakt." En dat vóór de feestdagen.

Het lijkt een win-winsituatie: beter voor het milieu, beter voor de files en voor de veiligheid op de weg. Toch voelt het voor de achterban van het tijdschrift AutoWeek als een doekje voor het bloeden. "Er wordt wel wat over gemopperd," aldus Roy Kleijwegt, journalist bij AutoWeek. "De grootste reden is stikstof, maar als je kijkt naar het daadwerkelijke effect is het vooral een papieren effect in plaats van een praktijkeffect."

Bankrekening

De voordelen van de invoering van 130 km per uur, voelden we meteen, aldus verkeerspsycholoog De Waard. De voordelen van 100 km per uur rijden voel je pas veel later. "Dat zie pas op je bankrekening omdat je écht veel zuiniger rijdt."

En dat kan Martin Kroon beamen. Hij is oud-projectleider Snelheid en Rijgedrag bij het ministerie van milieu (VROM). Volgens hem is het brandstofverbruik bij 120 km ten opzichte van 100 km 27 procent hoger. Als het aan Kroon ligt is deze verlaging te laat en wat hem betreft is stikstof ook niet het goede argument. "Klimaat en verkeersveiligheid zijn ook belangrijk."

Verkeersveiligheid

"In het algemeen kun je zeggen dat waar de snelheid omlaag gaat, de veiligheid toeneemt," zegt Saskia de Craen, gedragsdeskundige bij het Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid. Met 100 km per uur ontstaat er een rustiger wegbeeld, gaat de reactiesnelheid omhoog, zijn er minder ongevallen en is de impact van een mogelijk ongeluk kleiner.

Stand.nl: 100 is hard genoeg

Ster advertentie
Ster advertentie