Binnenland

Ontkerkelijking in Nederland: 'De marketing van de kerk moet beter'

KRO-NCRV
foto: Unsplashfoto: Unsplash
  1. Nieuwschevron right
  2. Ontkerkelijking in Nederland: 'De marketing van de kerk moet beter'

Het wordt bijna een jaarlijkse traditie: de cijfers over de toenemende ontkerkelijking in Nederland. Het Sociaal Cultureel Planbureau presenteert vandaag een rapport waaruit wederom blijkt dat Nederland in hoog tempo van zijn geloof valt. ''Over de hele linie boeten de kerken in aan gezag, bindingskracht en populariteit", staat in het rapport.

De Amsterdamse dominee Tim Vreugdenhil ziet niet alleen de negatieve kanten van de ontkerkelijking. ''Er zijn ook gemeenschappen die op zondag de hele AFAS Live vullen.'' Het ontbreekt de christelijke kerk in Nederland aan creativiteit en innovatie, zegt hij. Volgens hem moet de marketing van de kerk beter.

Zingeving en marketing

In Amsterdam ziet de dominee veel voorbeelden van organisaties die iets doen op het gebied van zingeving. De kerk zou van hen kunnen leren, want als je zingeving met de juiste marketing aanbiedt, is succes volgens hem gegarandeerd.

Stand-up theologie

Vreugdenhil innoveert zelf door gelovigen en niet-gelovigen op een nieuwe manier aan te spreken. Zo staat hij bijvoorbeeld niet meer op de kansel, maar doet hij aan het zelfbedachte stand-up theology. ''Ik zag veel stand-up comedians en filosofen om me heen, maar nog geen dominees.''

Vreugdenhil kiest een actueel onderwerp - zoals het leven in je eigen bubbel - en bouwt daar zijn preken omheen. Zijn diensten zijn theaterachtig van vorm, met een spiritueel karakter. Vreugdenhil komt vooral in contact met bezoekers die voorheen geen binding met de kerk hadden.

Ster advertentie
Ster advertentie