Ontkerkelijking in Nederland: 'De marketing van de kerk moet beter'
- Nieuws
- Ontkerkelijking in Nederland: 'De marketing van de kerk moet beter'
Het wordt bijna een jaarlijkse traditie: de cijfers over de toenemende ontkerkelijking in Nederland. Het Sociaal Cultureel Planbureau presenteert vandaag een rapport waaruit wederom blijkt dat Nederland in hoog tempo van zijn geloof valt. ''Over de hele linie boeten de kerken in aan gezag, bindingskracht en populariteit", staat in het rapport.
Video niet beschikbaar
Zingeving en marketing
In Amsterdam ziet de dominee veel voorbeelden van organisaties die iets doen op het gebied van zingeving. De kerk zou van hen kunnen leren, want als je zingeving met de juiste marketing aanbiedt, is succes volgens hem gegarandeerd.
Stand-up theologie
Vreugdenhil innoveert zelf door gelovigen en niet-gelovigen op een nieuwe manier aan te spreken. Zo staat hij bijvoorbeeld niet meer op de kansel, maar doet hij aan het zelfbedachte stand-up theology. ''Ik zag veel stand-up comedians en filosofen om me heen, maar nog geen dominees.''
Vreugdenhil kiest een actueel onderwerp - zoals het leven in je eigen bubbel - en bouwt daar zijn preken omheen. Zijn diensten zijn theaterachtig van vorm, met een spiritueel karakter. Vreugdenhil komt vooral in contact met bezoekers die voorheen geen binding met de kerk hadden.