Binnenland
NOS

Toekomst Tata Steel hangt af van akkoord met Den Haag: verduurzamen of vertrekken

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Toekomst Tata Steel hangt af van akkoord met Den Haag: verduurzamen of vertrekken

Al ruim drie jaar onderhandelt Tata Steel met Den Haag over miljardensteun. Nu zijn ze er bijna uit. Dat zegt de Indiase CEO van Tata tegen de NOS. Nog voor de verkiezingen in oktober hoopt hij een akkoord te hebben. De miljardensteun is bedoeld voor de verduurzaming van het bedrijf. Economieredacteur Aida Brands vertelt meer in Nieuws en Co.

Video niet beschikbaar

Tata Steel en Den Haag zijn dichtbij een deal. "Tata CEO Narendran hoopt dat er vóór de verkiezingen een conceptdeal ligt en het nieuwe kabinet er een klap op kan geven", vertelt Brands. Het ministerie heeft tegen de NOS gezegd dat de gesprekken 'intensief en constructief zijn geweest'.

Verduurzaming

De deal is voor Tata Steel ontzettend belangrijk. "Het gaat om het bestaansrecht van de fabriek in IJmuiden", zegt Brands. Het bedrijf moet aan de slag om op tijd te verduurzamen en zo de milieu- en gezondheidsschade in de omgeving te beperken. "Dit vraagt om gigantische investeringen, het gaat ook veel tijd kosten om het allemaal in te voeren", vertelt Brands.

Vanaf 2030 moeten de eerste verduurzamingsdoelen al bereikt zijn. "Het kabinet gaat natuurlijk geen geld steken in een bedrijf wanneer het over twee jaar alsnog de deuren sluit", zegt Brands. Er moeten dus garanties worden gegeven dat Tata Steel van plan is om in IJmuiden te blijven.

Diep dal

Tata CEO Narendran benadrukt het belang van de staalfabriek in IJmuiden. Hij stelt dat nu de Europese onafhankelijkheid belangrijker wordt en de vraag naar defensiemiddelen toeneemt, de staalproductie in Europa daarbij een grote rol speelt. "Gezien de reactie van het ministerie wordt dat beeld ook gedeeld door het kabinet", zegt Brands.

Tata Steel verkeert al een tijd in zwaar weer. "Het gaat wel iets beter dan voorgaande jaren, maar ze komen echt uit een diep dal", zegt Brands. "Het bedrijf maakt voorzichtig weer wat winst, tegelijkertijd staat het voor gigantische uitdagingen."

Importheffingen van Trump

In april heeft Tata Steel 1600 banen geschrapt in IJmuiden vanwege de financiële situatie. Daar komen ook de importheffingen van Trump bovenop. Amerikaanse bedrijven die Europees staal en aluminium importeren moeten daarover 50 procent extra belasting betalen. Op andere producten die vanuit de Europese Unie worden geïmporteerd geldt een heffing van 15 procent.

"Dat wordt zeker gevoeld en dat gaat Tata ook echt wel pijn doen", vertelt Brands. De topman hoopt dat de heffingen nog omlaag gaan, maar is tegelijkertijd tevreden met de deal die er nu ligt tussen de VS en de EU: "Het betekent dat Europese klanten weer wat meer kunnen verkopen in de VS en dus hopelijk meer gaan afnemen van Tata", sluit Brands af.

Ster advertentie
Ster advertentie