Binnenland

Onderzoek: Jongeren vertrouwen Facebook en Google niet

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Onderzoek: Jongeren vertrouwen Facebook en Google niet

[AVROTROS] Waar zijn je privégegevens veilig? JijVandaag, het jongerenpanel van EenVandaag, ondervroeg 1.135 jongeren over online privacy. Slechts één op de vijf (20%) vertrouwt Facebook met zijn persoonsgegevens. Ook Google (34%) en Twitter (24%) scoren laag. Opvallend is dat een meerderheid van de ondervraagde jongeren (59%) zijn privégegevens veilig acht bij WhatsApp.

Als reden geven de meesten aan dat de encryptie die WhatsApp in de zomer instelde, hen een veilig gevoel geeft. De encryptie houdt in dat berichten die via de app verstuurd worden, alleen leesbaar zijn voor de zender en ontvanger. 86 procent van de jongeren zegt online privacy belangrijk te vinden.

Luister hier het fragment uit Radio EenVandaag terug, met Gijs Rademaker van het EenVandaag Opiniepanel en Maurits Martijn van De Correspondent en schrijver van het boek ‘Je hebt wél iets te verbergen’.

'Je kunt niet stoppen met WhatsApp'

Driekwart van de jongeren (75%) vindt het dan ook een probleem dat WhatsApp gebruikersprofielen gaat doorgeven aan haar eigenaar, Facebook. Op de vraag of ze nu overwegen te stoppen met WhatsApp zegt het merendeel echter ‘nee’. "Ik overweeg het niet, omdat WhatsApp tegenwoordig zowat verplicht is. Er zijn wel alternatieven, maar om iedereen over te halen die te gebruiken heb je heel veel tijd nodig,” zegt een deelnemer. Gebruiksgemak lijkt, op het tweede gezicht, voor jongeren toch belangrijker te zijn dan privacy.

Veiligheid boven privacy

Ook veiligheid is volgens driekwart van de jongeren (76%) belangrijker dan privacy. Mensen met terroristische plannen of sympathieën en criminelen hebben volgens de jongeren dan ook minder recht op privacy – ook als dit betekent dat hun buurtgenoten, families, vrienden en soortgenoten uitgebreider gevolgd moeten worden.

Betalen met geld of met persoonsgegevens?

Gratis online diensten zijn nooit gratis: betaal je niet met geld, dan verdient de online dienst geld door de gegevens van gebruikers door te verkopen aan adverteerders. JijVandaag legde de jongeren twee opties voor: of je betaalt een klein beetje voor een online dienst en je gegevens blijven veilig, of de dienst is gratis en je gegevens worden verhandeld. De grootste groep (53%) koos voor de mogelijkheid te betalen met geld in plaats van met persoonsgegevens. Dertig procent koos voor het ‘betalen’ met persoonsgegevens.

Over dit onderzoek

Aan dit onderzoek, gehouden van 26 september tot 6 oktober 2016, deden 1.135 jongeren tussen de 12 en 24 jaar mee. De uitslag van de peiling is na weging representatief voor vier variabelen, namelijk leeftijd, geslacht, opleidingsniveau en spreiding over het land.

De resultaten van dit onderzoek worden vanavond ook op tv gepresenteerd, om 21.30 uur in De Privacytest op NPO 3. In de Privacytest, gepresenteerd door Art Roijakkers, kun je aan de hand van vier vragenrondes bepalen of je zelf privacy-proof bent. Voor de Privacytest wordt het nieuwe programma Hunted uitgezonden, dat ook over het thema privacy gaat.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

JijVandaag, het jongerenpanel van EenVandaag, bestaat uit 5.000 jongeren tussen de 12 en 24 jaar. Zij geven wekelijks hun mening over actuele onderwerpen in de onderzoeken van JijVandaag. De resultaten worden gepresenteerd in de radio- en televisie-uitzendingen van EenVandaag en vormen de basis voor het YouTube-kanaal TimVandaag, waarin nieuwsvlogger Tim op pad gaat met de vragen die jongeren hebben bij het nieuws.

Ster advertentie
Ster advertentie