Binnenland
BNNVARA

Slechte arbeidsomstandigheden op Schiphol: 'Dat moet veranderen'

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Slechte arbeidsomstandigheden op Schiphol: 'Dat moet veranderen'

Door de slechte arbeidsomstandigheden en onzekerheid voor het personeel komt de veiligheid in het geding op luchthaven Schiphol. Grondpersoneel heeft te maken met stress, angst om fouten te maken en haast. "Ik zie veel verdrietige collega's", zegt Joyce Weijler, beveiliger op de luchthaven in De Nieuws BV.

Concurrentie

Schiphol heeft volgens Joost van Doesburg, van FNV Schiphol, met 8 bedrijven "het wereldrecord afhandelingsbedrijven" in handen. Volgens hem is er sprake van veel concurrentie tussen deze bedrijven en gevolgen zijn voor de medewerkers, die erdoor achteruit gaan. "Deze mensen moeten steeds harder werken, voor steeds minder salaris. In ons onderzoek zien we dat tweederde van de medewerkers aangeeft dat snelheid voor kwaliteit gaat."

Ook zorgt dit volgens Doesburg voor meer onzekerheid en lage salarissen, de lonen liggen vaak net boven het minimumloon. "Een Pushback chauffeur, die zorgt dat een vliegtuig met honderden passagiers achteruit kan verdient bijvoorbeeld maar 10,82 per uur."

Quote

De goedkoopste wordt gekozen

Joyce Weijler, beveiliger op Schiphol

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

'Je neemt het mee naar huis'

Beveiligers op de luchthaven hebben met deze concurrentiestrijd te maken. Bijvoorbeeld Joyce Weijler (54), die al vier jaar op de luchthaven werkt. Volgens haar heeft elke beveiliger dezelfde kwaliteiten en diploma's op zak, maar wordt er simpelweg gekozen voor de goedkoopste optie.

Weijler: "Op 3 december zijn wij overgenomen door een ander bedrijf en ik had een aantal collega's met een jaarcontract. Dat contract is in sommige gevallen niet verlengd door het nieuwe bedrijf en daardoor stonden deze mensen op straat, zoals een alleenstaande moeder met kinderen thuis."

De beveiligers die wel worden overgenomen moeten opnieuw onderhandelen. Ze hebben te maken met een nieuwe CAO en moeten nieuwe afspraken maken. Het komt ook de werksfeer niet ten goede. "Je gaat niet met een fijn gevoel naar je werk en ik zie veel verdrietige collega's. Je neemt het mee naar huis, omdat er veel onzekerheden zijn."

Quote

Je gaat niet met een fijn gevoel naar je werk

Joyce Weijler

Veiligheid in het geding

FNV maakt zich ook zorgen over de veiligheid op de luchthaven, volgens de vakbond zijn er veel incidenten op de luchthaven, zo blijkt uit een enquête onder 1100 medewerkers. "We zien buitensporig veel ongelukken ten opzichte van andere luchthavens en een kleine vergissing op de grond kan een grote impact hebben in de lucht. Als je 20 seconden hebt om een koffer te controleren dan heb je een goede, ervaren beveiliger nodig die een vaste baan heeft. Een onervaren medewerker die de druk van zijn of haar leidinggevende voelt zou daardoor fouten kunnen maken en een onveilige koffer de lucht in kunnen sturen."

Op 2 maart gaan de medewerkers samen met de vakbond in staking als ze er niets verandert aan de situatie. Volgens van Doesburg is de kans "bijzonder groot", dat die actie ook echt gaat plaatsvinden.

Ondersteunend personeel op Schiphol wil gaan staken: wat gaat er mis?

Meer van De Nieuws BV

Volg ons op Instagram, Facebook en Twitter.

Ster advertentie
Ster advertentie