Binnenland
NOS

Sluiproutes van navigatie-apps zijn niet sneller

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Sluiproutes van navigatie-apps zijn niet sneller

Veel Nederlandse gemeentes hebben last van sluipverkeer door bestuurders die files proberen te vermijden. Uit onderzoek van NOS op 3 blijkt dat deze sluiproutes niet sneller zijn.

Sluipverkeer is onder meer het gevolg van de populariteit van navigatie-apps. Uit onderzoek van Rijkswaterstaat blijkt dat 9 van de 10 automobilisten een app of systeem gebruikt. Ongeveer de helft past op basis daarvan de route aan als ze zo een file kunnen vermijden.

Arnoud van der Struijk van NOS op 3 legt in het NOS Radio 1 Journaal uit dat daardoor dezelfde alternatieve route aan zoveel gebruikers voorgeschoteld wordt, dat deze niet meer sneller is dan de file.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

In dorpen bij snelwegen zorgt dat 'alternatieve' verkeer voor problemen. De plaatsen zijn er niet voor gemaakt. Gemeenten gooien alles in de strijd om sluipers uit het dorp te houden. Inrijverboden, stoplichten, kentekenregistratie, afzettingen, verkeerspalen, betonblokken, slagbomen.

TomTom werkt eraan, zeggen ze. Zij hebben een platform waar gemeenten kunnen aangeven of wegen zijn veranderd en of er afsluitingen of evenementen zijn. En ze benaderen gemeentes om samen te werken. Ook Google, eigenaar van Maps en Waze, heeft zo'n platform. Daarin delen nu al meer dan duizend steden wereldwijd data.

Daarnaast werken makers aan het kunnen voorspellen van verkeersstromen. Onder meer in het Socrates 2.0-project. De gemeente Amsterdam, Rijkswaterstaat, de provincie Noord-Holland, TomTom, Flitsmeister en BMW delen daarin data met elkaar om zo te kunnen voorspellen wáár het druk wordt, voor het druk is.

Sluiproute niet sneller

Ster advertentie
Ster advertentie