Naar homepage
Binnenland

De immense lobby bij het Europees Parlement
BNNVARA

foto: Wiki Commonsfoto: Wiki Commons
  1. Nieuwschevron right
  2. De immense lobby bij het Europees Parlement

Volgens Politico.eu staken bedrijven vorig jaar in totaal zo'n 1,7 miljard euro in het beïnvloeden van politici, bestuurders en ambtenaren in Brussel. Hoeveel invloed kopen zij daarmee en is dat erg? In de Nieuws BV een gesprek met lobbyist Robbert Baruch (Buma/Stemra) en Erik Wesselius die met zijn organisatie Corporate Europe Observatory de lobby kritisch volgt.

"Het grote bedrijfsleven spendeert zo'n drie keer meer aan beïnvloeding dan maatschappelijke organisaties", aldus Wesselius. "Bedrijven organiseren bijvoorbeeld gelikte evenementen en diners waar politici voor worden uitgenodigd. Dat zijn geen directe interacties met lobbyisten zoals een gesprek in het Europees Parlement of een brief met een voorstel, maar vallen volgens Wesselius wel onder politieke beïnvloeding.

In tien jaar tijd is het aantal 'entiteiten' dat in Brussel lobbyt 35 keer zo groot geworden. In een speciaal transparantieregister dat gezamenlijk door het parlement en de Europese Commissie wordt bijgehouden staan inmiddels meer dan 11.000 entiteiten geregistreerd. Als lobbyisten zich met nieuwe beleidsvoorstellen willen bemoeien, dan moeten ze zich officieel opgeven. Ook dienen ze te vermelden welke bedragen ze steken in activiteiten die te maken hebben met beïnvloeding.

Schadelijke lobby

Een voorbeeld van een succesvolle, maar schadelijke lobby, is het schandaal van de sjoemeldiesels. Volkswagen en andere autofabrikanten pleitten in Brussel hartstochtelijk voor het testen van auto's onder laboratoriumomstandigheden, waar de uitstoot van de motoren keurig was. Later bleek uit Amerikaanse tests dat de diesels in de praktijk veel vervuilender waren dan op de rollenbank.

Een schandvlek voor lobbyisten? Robbert Baruch vindt van niet. Volgens hem mag iedereen bij politici zijn belang behartigen. "Iedereen heeft dat recht. Als een lobbyist van een tabaksfabrikant verkondigt dat roken goed voor je is, dan is het aan de politicus om dat met zijn gezonde verstand te beoordelen." Waar Baruch wel een probleem mee heeft, dat zijn lobbyisten die niet transparant zijn over de organisatie waar ze voor werken en welk belang ze precies dienen.

Baruch vertelde in het boek Lobbyland van twee Volkskrant-journalisten dat politici hem als 'relevant' moeten ervaren. Een-op-een relaties onderhouden en ervoor zorgen dat het contact zo informeel mogelijk verloopt. "In Straatsburg zit ik altijd in hetzelfde hotel als de mensen die ik wil belobbyen. Dan kun je aan het ontbijt even hallo zeggen of ’s avonds misschien een borreltje drinken in de lobby."

Ster advertentie
Ster advertentie