Binnenland

Verbreding A27 bij Amelisweerd 'beetje absurd', vindt topeconoom Herman Wijffels

BNNVARA
foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Verbreding A27 bij Amelisweerd 'beetje absurd', vindt topeconoom Herman Wijffels

Het is tijd om prioriteit te geven aan de natuur, vindt topeconoom en emeritus hoogleraar Herman Wijffels. Maar het ontbreekt aan die prioriteit als het gaat om het bos Amelisweerd. Wijffels vindt het 'niet consistent' en zelfs 'een beetje absurd' dat het kabinet geen definitieve streep zet door de voorgenomen plannen om de A27 bij landgoed Amelisweerd in Utrecht te verbreden. Dat zegt hij in Vroege Vogels.

De landelijke overheid wil al jaren dat een stukje van de snelweg A27 bij Utrecht wordt verbreed. Maar daarvoor zou – opnieuw – een stuk van het bos Amelisweerd moeten sneuvelen. Terwijl gemeente en provincie Utrecht nog werken aan een alternatief plan, is minister van Infrastructuur Harbers alvast begonnen met het opkopen van 'stikstofruimte' voor zijn originele plan, nota bene bij boeren in Gelderland. "Tijd voor herbezinning", zeggen cabaretier Vincent Bijlo en oud-topman Herman Wijffels.

Twee miljard per minuut

In 2021, vlak voor de landelijke verkiezingen, werd een petitie om de verbreding tegen te houden 130.000 keer ondertekend. Een filmpje van cabaretier Vincent Bijlo, één van de trekkers van het protest ging viral. "Hier dreigt bijna twee miljard te worden geïnvesteerd in een gemiddelde tijdswinst van één minuut", zo vat Bijlo het samen.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Hoop in coalitieakkoord

Toch leek het coalitieakkoord hoop te bieden. Daarin staat dat als de gemeente en de provincie Utrecht met een goed alternatief komen, waarbij de huidige weg niet verbreed hoeft te worden, maar de problemen met de bereikbaarheid wel worden opgelost, de huidige ingrijpende plannen niet doorgaan.

Maar terwijl de provincie en de gemeente nog bezig zijn dit alternatieve plan te ontwikkelen, wil minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat daar niet op wachten. In augustus ondertekende hij een nieuw, aangepast Tracébesluit, waarin de weg dus gewoon verbreed wordt. De Kerngroep Ring Utrecht is daarop opnieuw naar de Raad van State gestapt. Deze zaak loopt nu nog.

Stikstofroof

Onlangs kwam ook naar buiten dat de Rijksoverheid boerderijen in de provincie Utrecht en Gelderland heeft opgekocht, om de vrijgekomen stikstofruimte te gebruiken voor het verbreden van de A27 bij Amelisweerd. De Provinciale besturen van Utrecht en Gelderland reageerden woest op deze 'stikstofroof'. De vrijgekomen stikstofruimte komt nu immers niet ten goede aan natuurversterking in deze provincies, maar wordt ingezet om een rijksweg te verbreden.

Wijffels: "We hebben nu een minister van Natuur en Stikstof, die prioriteit geeft aan de natuur. We hebben een minister van Infrastructuur die zegt: we moeten niet meer, maar minder vliegen op Schiphol. In de logica van dat beleid, zou je nu denken, moet ook een streep door de verbreding bij Amelisweerd, maar dat gebeurt nu weer niet."

Het roer moet om

Terwijl deze soap maar doorzeurt, roepen Wijffels en Bijlo op 'om de steven te wenden'. "We moeten eens leren om te leven binnen de ruimte die we hebben. Niet steeds meer, meer, meer!", aldus Bijlo.
Wijffels op zijn beurt is zeer te spreken over de aanpak van de natuur- en milieuproblemen door bijvoorbeeld minister Van der Wal.

De aanpak van Harbers daarentegen, in het dossier Amelisweerd, is vrij absurd, beaamt hij. "Het zou zo logisch zijn om ook op dit dossier het roer om te gooien. We zitten volgens mij op een keerpunt in het industriële tijdperk. We zouden nu eindelijk eens rekening moeten gaan houden met de grenzen die de planeet zelf stelt."

Wijffels: "We weten dat we op allerlei manieren bezig zijn om de aarde en de natuur als basis van alle leven in gevaar te brengen. Daar moeten we mee ophouden! Het is de moeite waard om ons te verzetten tegen plannen die nog weer de oude lijn doortrekken. Dat is waar het in de kern om gaat."

Alternatief plan

Het projectteam van provincie en gemeente dat bezig is met het alternatieve plan, heeft de Kerngroep Ring Utrecht laten weten dat naar alle waarschijnlijkheid rond 1 februari 2023 de Raads- en Statenleden geïnformeerd worden over een eerste concept van het alternatieve plan zónder dat de huidige weg verbreed hoeft te worden.

Vroege Vogels: iedere zondagochtend van 07.00 tot 10.00 uur.

Vroege Vogels is hét programma over natuur en milieu. Op zondagochtend te beluisteren op NPO Radio 1 en vrijdagavond te zien op NPO 2. Like Vroege Vogels op Facebook of volg het programma op Twitter of Instagram.

Ster advertentie
Ster advertentie