Binnenland
BNNVARA

Gaat verbreding A27 toch door? 'Amelisweerd, dat gaat verkeerd'

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Gaat verbreding A27 toch door? 'Amelisweerd, dat gaat verkeerd'

Al meer dan 50 jaar wordt er gestreden om landgoed Amelisweerd bij Utrecht te behouden. Afgelopen week liet verkeersminister Mark Harbers weten dat hij is begonnen met de voorbereidingen voor het verbreden van de A27. En dat betekent dat honderden oude eiken in het naastgelegen bos dreigen te verdwijnen. In Vroege Vogels vertelt Jos Kloppenborg van de Vrienden van Amelisweerd over de strijd die hij al jaren voert.

Woensdag verscheen een kamerbrief waarin verkeersminister Mark Harbers (VVD) liet weten dat de voorbereiding van de verbreding van de A27 door zou gaan. Het is een opvallende stap, omdat in het regeerakkoord, enkele maanden geleden, nog is afgesproken om de plannen voor de wegverbreding in de ijskast te zetten.

Het kabinet zou wachten op alternatieve plannen van de regio. Harbers wil niet wachten op die plannen en is al begonnen met de voorbereidingen. Vanwege het belang van de woningbouw, bereikbaarheid (lees het tegengaan van files) en verkeersveiligheid, aldus de minister. Het kabinet kan overigens pas echt van start wanneer de Raad van State de plannen met de nieuwe stikstofberekening, heeft goedgekeurd.

Actie

Als de wegverbreding doorgaat dat zullen bijna 800 bomen in Amelisweerd tegen de vlakte moeten. Dat is meer dan dat er in 1982 zouden worden gekapt, toen de A27 werd aangelegd, dwars door het bos. Overigens moet het verlies aan natuur wel gecompenseerd worden. In Utrecht zien ze de plannen met lede ogen aankomen. Bijna 3000 mensen hebben aangegeven in de bomen bij Amelisweerd te gaan klimmen mocht de verbreding van de A27 doorgaan.

Alternatief

Vorig jaar presenteerden de provincie en de gemeente Utrecht "betere, minder risicovolle alternatieven" voor de A27 bij Amelisweerd dan de beoogde verbreding die in het huidige tracébesluit staat. Zij stellen onder meer voor om de snelheid te reduceren naar 80 kilometer per uur. Door de maximumsnelheid te verlagen, gaat de veiligheid omhoog, er is minder uitstoot en de doorstroming verloopt beter, concludeerde al eerder het ingenieursbureau SUUNTA in opdracht van de Kerngroep Ring Utrecht waarin diverse actiegroepen zijn verenigd.

Verder concluderen de regionale overheden dat bewoners in het stedelijk gebied om Utrecht de laatste jaren steeds meer gebruik maken van openbaar vervoer, fiets en thuiswerken.

Symbool

In de jaren '70 werd het oeroude bos bij Utrecht hét symbool van het nieuwe milieu-denken, waarin velen de automobiele vooruitgang niet ten koste van alles voort wilden laten razen. Er werd massaal geprotesteerd, actievoerders klonken zich vast in boomhutten.

Tevergeefs: de Tweede Kamer ging in 1982 akkoord met de nieuwe snelweg en er sneuvelden ondanks massaal protest 465 bomen.

Vroege Vogels: iedere zondagochtend van 07.00 tot 10.00 uur.

Vroege Vogels is hét programma over natuur en milieu. Op zondagochtend te beluisteren op NPO Radio 1 en vrijdagavond te zien op NPO 2. Like Vroege Vogels op Facebook of volg het programma op Twitter of Instagram.

Ster advertentie
Ster advertentie