Schiphol zet bouw A-pier door zonder natuurvergunning
- Nieuws
- Schiphol zet bouw A-pier door zonder natuurvergunning
Meerdere milieuorganisaties hebben een handhavingsverzoek ingediend tegen de bouw van de nieuwe A-pier van Schiphol. Volgens Greenpeace, Stichting Mobilisation for the Environment en SchipholWatch bestaat er voor dat project geen geldige natuurvergunning. Toch bouwt Schiphol ondertussen gewoon verder zónder consequenties. "Schiphol wordt al tientallen jaren uit de wind gehouden", zegt Johan Vollenbroek in De Nieuws BV.
Video niet beschikbaar
Milieuorganisaties hebben een handhavingsverzoek ingediend tegen Schiphol, omdat ze de bouw van de A-pier doorzetten zonder natuurvergunning. Hiermee houden ze zich niet aan de stikstofregels. Deze pier zorgt voor nieuwe gates, winkels en horeca. Er kunnen daarmee grotere vliegtuigen met meer passagiers worden terecht. "Dit is een glasharde uitbreiding van de capaciteit van Schiphol", zegt Johan Vollenbroek van Stichting Mobilisation for the Environment (MOB).
In Nederland hebben we de wet Natuurbescherming. Op grond daarvan heeft Schiphol vorig jaar op 'dubieuze' gronden een natuurvergunning gekregen voor de bouw van A-pier, stelt Vollenbroek. "De rechter heeft daarom deze vergunning in juni van dit jaar vernietigd", zegt hij. "Ambtenaren hebben al ruim van tevoren aangegeven dat deze vergunning geen stand zou houden. De toenmalige minister wist dat deze vergunning onvoldoende gemotiveerd was, maar ze zouden er toch weer een jaar uitstel mee bereiken."
Duurzaamheid
De A-pier moet 'één van de duurzaamste pieren van Europa worden', zegt Schiphol. De pier zou passagiers op moeten vangen als andere pieren worden verduurzaamd. "Komen er zonnepanelen op of zo? Het gaat om het accommoderen van grotere vliegtuigen en dus de uitbreiding van de capaciteit. Dat is ons in het verkeerde keelgat geschoten." Volgens Vollenbroek kunnen bestaande vluchten prima doorgaan, maar een uitbreiding zou gestopt moeten worden.
Daarnaast wordt de uitstoot van kankerverwekkende stoffen helemaal niet verminderd, vertelt Vollenbroek. "De stillere vliegtuigen die ze inzetten stoten meer stikstof uit, omdat de verbrandingstemperatuur in de motoren hoger is. Schiphol is enorm aan het greenwashen, ze zijn helemaal niet zo duurzaam."
Handhavingsverzoek
Demissionair staatssecretaris Rummenie geeft als antwoord op het handhavingsverzoek dat hij 'een gedegen afweging gaat maken', maar dat 'de bedrijfsvoering van Schiphol geen hinder mag ondervinden van de discussie over de vergunning.' Vollenbroek verwacht niet dat het kabinet zal toegeven dat MOB gelijk heeft. "Ze zullen niet gelijk de bouw stilleggen. Ze zullen het verzoek afwijzen en in de geest van dit kabinet tijd kunnen winnen. Dan zijn we zo weer een halfjaar verder."
"De bouw zou moeten worden stilgelegd maar met dit niet integere kabinet verwacht ik niet dat dit gaat gebeuren", vindt Vollenbroek. Dus is zijn hoop gevestigd op de aankomende verkiezingen. Als het nieuwe kabinet er straks voor kiest om opnieuw in te zetten op de groei van de luchtvaart, gaat MOB er nog harder tegenaan. "We hebben geen andere keuze. Ik hoop dat we een verstandig kabinet krijgen."