Vliegtuigen blijven vliegen ondanks vernietiging natuurvergunning Schiphol, hoe kan dat?
- Nieuws
- Vliegtuigen blijven vliegen ondanks vernietiging natuurvergunning Schiphol, hoe kan dat?
De natuurvergunning van Schiphol wordt vernietigd. Dat werd vandaag bekend in de rechtbank in Den Haag. De zaak was aangespannen door milieuorganisatie Mobilisation for the Environment (MOB), en zij zijn verheugd met het nieuws, hoorde verslaggever Sarah Bürmann van Johan Vollenbroek (voorzitter MOB). Maar dit betekent nog niet direct dat er consequenties volgen voor het aantal vluchten dat vanaf Schiphol vertrekt en aankomt. Hoe dit zit legt Kars de Graaf, hoogleraar bestuursrecht en duurzaamheid, uit in Nieuws en Co.
Video niet beschikbaar
Bijna alle bedrijven waarvan de stikstofuitstoot in Natura 2000-gebieden terechtkomt, hebben een natuurvergunning nodig. Sinds 2023 had Schiphol ook een vergunning, toenmalig minister Van der Wal heeft die verleend. Schiphol stootte daarvoor jarenlang illegaal stikstof uit. Dat werd toen gedoogd, maar de situatie was niet meer houdbaar. De vergunning die Schiphol sinds 2023 had, was volgens de rechtbank niet "zorgvuldig voorbereid en voldoende gemotiveerd". Daarom kan de natuurvergunning niet in stand blijven en wordt die vernietigd, stelt de rechtbank. De luchthaven moet nu een nieuwe vergunning aanvragen. De belangrijkste reden waarom de vergunning nu wordt vernietigd, is omdat niet kan worden beargumenteerd waarom Schiphol extra stikstofruimte krijgt die ook gebruikt kan worden voor het herstel van de natuur.
Vliegen gaat door
Als reactie op de vernietiging van de vergunning heeft Schiphol laten weten in hoger beroep te zullen gaan. Ze gaan niet stoppen met vliegen of minder vluchten maken. "De vergunning is vernietigd, daarmee ontstaat een onrechtmatige situatie", stelt De Graaf, hoogleraar bestuursrecht en duurzaamheid. Johan Vollenbroek, voorzitter van MOB, zegt te overwegen een handhavingsverzoek in te dienen, mocht blijken dat Schiphol blijft vliegen zonder vergunning. De Graaf: "Maar om handhavend op te treden, moet de minister gebruik maken van handhavingsbevoegdheid. En daarbij moeten de belangen afgewogen worden." De uitspraak dwingt Schiphol om een nieuwe vergunning aan te vragen. Uit andere zaken weet De Graaf dat het moeilijk is om een vergunning te kunnen verlenen vanwege de regels en eisen waar het bedrijf aan moet voldoen. "Geen makkelijke opgave voor de staatssecretaris, maar misschien weet hij iets te verzinnen dat de vergunning in de toekomst wel verleend kan worden", aldus de hoogleraar.Mobilisation for the Environment
Vollenbroek is blij: "Er is hier een vergunning verleend op grond van geitenpaadjes, er is gesjoemeld met stikstofcijfers. We zijn blij dat de rechtbank dat afstraft", zegt hij. Volgens MOB blijkt uit de uitspraak dat "het huidig aantal vliegbewegingen niet te handhaven is". MOB heeft al meerdere stikstofzaken tegen de overheid aangespannen.
Abonneer je op onze wekelijkse nieuwsbrief!
Elke zaterdag het beste van NPO Radio 1 in jouw mailbox.