Binnenland
KRO-NCRV

ANWB: 'Er moeten miljarden en miljarden bij voor bereikbaarheid'

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. ANWB: 'Er moeten miljarden en miljarden bij voor bereikbaarheid'

"Er gebeurt te weinig terwijl er miljarden en miljarden extra investeringen nodig zijn voor de bereikbaarheid van Nederland." Dat zegt ANWB-directeur Frits van Bruggen in Stand.nl. Hij reageert hiermee op het rapport dat verkeersminister Van Nieuwenhuizen naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.


Daaruit blijkt dat we de komende jaren nóg meer in de file zullen staan. Zelfs als de duizend extra kilometers snelwegrijstrook die zullen worden aangelegd er in 2030 liggen, nemen de files toe. Ten opzichte van nu verliezen we in 2023, 35 procent meer tijd omdat we in de file zullen staan.

Deltaplan fileprobleem

Daarom komt de Mobiliteitsalliantie (een coalitie van partijen uit de autowereld, de fietsbranche, het wegtransport en het OV) met een Deltaplan tegen het fileprobleem. Dit plan gaat over investeringen in bijvoorbeeld een lightrailsysteem, en bredere en slimmere wegen.

Maar er moet ook worden gedacht aan investering in fietsen en de infrastructuur daarvoor. De ANWB-directeur vindt dat het huidige kabinet te weinig doet. Een nieuw kabinet zou over twee jaar met het Deltaplan aan de slag moeten gaan. "De bereikbaarheid van goederen en personen wordt een megaprobleem", waarschuwt Van Bruggen.

Anders naar files kijken

We moeten anders gaan kijken naar files. Dat stelt mobiliteitsjournalist Thalia Verkade van De Correspondent. In de jaren vijftig woonden mensen gemiddeld zeven kilometer van hun werk. Nu is dat vijftig kilometer. "Onderzoeken tonen aan dat mensen het acceptabel vinden om een bepaalde tijd onderweg te zijn." Meer asfalt is niet de oplossing, zegt Verkade. Op korte termijn stroomt het verkeer beter door, maar na verloop van tijd gaan mensen hun reisafstand vergroten. Wegverbredingen zorgen uiteindelijk volgens haar voor meer mensen in de file.

Ster advertentie
Ster advertentie