Achtergrond
KRO-NCRV

'Deze Prinsjesdagcijfers zijn met een doel gelekt, mensen willen dit horen'

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. 'Deze Prinsjesdagcijfers zijn met een doel gelekt, mensen willen dit horen'

"Dit is een typisch Nederlands ritueel dat we zo bezig zijn met alle details van koopkracht terwijl eigenlijk heel veel mensen niet weten wat koopkracht inhoudt", zegt econoom Hans Stegeman, eerder verbonden aan de Rabobank, FNV en het Centraal Planbureau (CPB) en tegenwoordig bij de Triodos Bank.

Stegeman reageerde bij Spraakmakers op de gelekte cijfers van Prinsjesdag, waarin staat dat 96% van de Nederlanders er volgend jaar gemiddeld 1,5 procent op vooruit gaan in koopkracht. Dat betekent meer geld per maand, ondanks de stijging van de zorgkosten, de BTW en de energierekening. Maar of we daarom moeten juichen betwijfelt Stegeman.

Positief nieuws

De econoom benadrukt dat het niet zo makkelijk is om een gemiddeld percentage te noemen, want elke gezinssituatie is anders. Stegeman vindt het dan ook niet slim dat politici beweren dat bijna iedereen er op vooruit gaat. Vier procent gaat volgens deze berekeningen er zeker niet op vooruit, en die gaan zeker klagen.

Volgens Stegeman zijn deze cijfers van een dikkere portemonnee voor de Nederlandse burger ook met een doel gelekt. "Verder is er niets van Prinsjesdag naar buiten gekomen. Iemand heeft er dus belang bij dat dit naar buiten is gekomen. Het is ook bedoeld dat deze cijfers het nieuws halen. Het is positief nieuws en dat hoor je terug bij het journaal, de kranten en hier op de radio. Mensen willen dit horen." Belangrijk ook, want volgend jaar zijn er weer verkiezingen.

Bedrijven vs gezinnen

Stegeman vindt het echter symbolische cijfers. Het gaat niet over de stijging van lonen of andere maatregelen waardoor mensen structureel meer gaan verdienen. "In de maand augustus worden de cijfertjes in Den Haag geslepen en heen weer gestuurd naar de planbureaus dat het net weer iets beter kan. De gemiddelde Nederlander is er de afgelopen veertig jaar nauwelijks op vooruit gegaan. Het is een verschil tussen lonen en winsten. Dat is een fundamenteler probleem. Ik wil niet meteen over de dividendbelasting beginnen, maar hoe belast je bedrijven versus gezinnen."

"Dit is het kortetermijndenken van de politiek. Dat kokerdenken en die microverschuivingen in koopkracht, terwijl het in werkelijkheid gaat over wie je meer laat betalen; de bedrijven of de gezinnen? Er wordt gedacht met deze kleine maatregelen de burger tevreden te stellen."

Ster advertentie
Ster advertentie