Achtergrond

'Kinderen kunnen te makkelijk aankopen doen in apps'

foto: Maarten Bleumersfoto: Maarten Bleumers
  1. Nieuwschevron right
  2. 'Kinderen kunnen te makkelijk aankopen doen in apps'

Kinderen worden regelmatig geconfronteerd met de mogelijkheid om aankopen te doen in apps en online games. "Daar zijn ouders zich niet genoeg van bewust", zegt Liesbeth Hop van Stichting Media Rakkers, een kenniscentrum voor jeugd en media, bij De Ochtend op NPO Radio 1.

Kinderen onder de tien jaar kunnen vaak in online spellen dingen kopen die met echt geld betaald moeten worden. "Kinderen denken vaak dat het monopoly-geld is", zegt Hop, "en beseffen niet altijd dat het échte euro’s zijn." Ook kunnen kinderen via de spellen terechtkomen op sites die voor een oudere doelgroep bedoeld zijn.

Neem bijvoorbeeld een Minion-spelletje. Dat staat in de appstore met de leeftijdsindicatie 4+. In de beschrijving staat dat er in het spel directe links zitten naar internetsites en sociale netwerksites voor een doelgroep ouder dan 16 jaar. In het spel kunnen ook muntjes aangeschaft worden die in het spel gebruikt kunnen worden. Dat kan oplopen tot 80 euro per aanschaf.

Verslaggever Maarten Bleumers ontdekte dat het snel kan gaan. Hij downloadde een Minion-spelletje uit de appstore met een leeftijdsindicatie 4+. In het spel kunnen zandgeld, gebouwen en bijvoorbeeld een roeiboot gekocht worden. Prijskaartje? 79,99 euro. Bekijk hier het fragment:

Ouders schamen zich

Liesbeth Hop zegt dat ouders zich te weinig bewust zijn van de mogelijkheden die kinderen krijgen door het spelen van een online spelletje. Wachtwoorden worden gedeeld of accounts van de spelletjesaanbieders, zoals de appstore, blijven open staan waardoor het kind zijn gang kan gaan.

Bij consumentenorganisaties komen hier weinig klachten over binnen, maar dat betekent niet dat het geen probleem is. "Het toezicht op wat een kind op de tablet of telefoon doet heeft geen prioriteit bij ouders. Bovendien schamen ze zich als ze er achter komen dat er door het kind aankopen gedaan zijn", zegt Hop. "Ze zien het als hun fout." Hoe makkelijk kinderen erover denken, is te zien in onderstaand fragment.

De regering laat het over aan de makers

Nu laat de regering veel over aan de makers van de spellen. De leeftijdsindicaties en de waarschuwing dat er aankopen gedaan worden zijn verbeterd, maar ontwikkelaars zijn niet aan veel regels gebonden, zegt Head of Products van ontwikkelaar Yoki Network, Jurriaan van Teunenbroek.

Van Teunenbroek zegt dat grens voor het aanbieden van in-app aankopen erg hoog ligt, namelijk rond de 999 euro. Verder zijn de makers gebonden aan de regels van Google en Apple. "Er wordt ook niet gecontroleerd of er een kind achter zit of een volwassen persoon", zegt Van Teunenbroek. "Ik denk dat we elkaar meer aan de leeftijdsgrenzen mogen houden."

'De overheid is er ook om de burger te beschermen'

Tweede Kamerlid Astrid Oosenbrug (PvdA) zegt dat de overheid er is om burgers te beschermen. Zij zal dan ook vragen op strengere controle op de apps en spelletjes. Er hoort geen 16+ content in een spelletje voor 4+ te zitten, vindt zij. Bovendien wil ze extra beveiliging op de mogelijkheid tot het doen van aankopen.

"Wat je als overheid kan doen, is een nog strenger online identiteitsbewijs ontwikkelen." 
Samen met SP-Kamerlid Sharon Gesthuizen zal Oosenbrug daar een voorstel voor indienen in de Tweede Kamer. Daarnaast moeten ouders beter voorgelicht worden. Een campagne door de overheid op de gevaren van het spelen van online spelletjes vindt ze een goed idee.

Ster advertentie
Ster advertentie