Achtergrond

'Rekeningrijden is in de toekomst onvermijdelijk'

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. 'Rekeningrijden is in de toekomst onvermijdelijk'

[KRO-NCRV] De wegen slibben dicht en dagelijks staan een half miljoen mensen in de file. “Rekeningrijden wordt onvermijdelijk”, zegt Steven van Eijck, voorzitter van de Rai Vereniging. Ook wil hij 1 miljard per jaar extra voor infrastructuur en een minister van Mobiliteit.

Het gaat goed met de economie en dat is te merken op de weg. Vorig jaar waren er voor het eerst acht miljoen auto’s in Nederland. De vraag naar mobiliteit blijft ook de komende jaren fors stijgen. Naar verwachting zullen de dagelijkse files daardoor tot 2021 met bijna veertig procent toenemen. Bredere wegen, spitsstroken en meer wegen; het helpt allemaal niets tegen het fileprobleem.

Files niet te tackelen

“Er moet echt iets gebeuren aan de drukte op de wegen. We hebben alle snelwegen nu wel opgelapt, maar gaan de fileproblematiek daarmee niet tackelen”, zegt Steven van Eijck. Zeventien mobiliteitsorganisaties, waaronder de Rai Vereniging, willen dat een volgend kabinet het rekeningrijden zo snel mogelijk invoert. “We zitten aan tafel bij de formatie en komen hopelijk nog voor de vorming van een nieuw kabinet met een mobiliteitsakkoord.”

Minister van Mobiliteit

Het idee van een belasting op het gebruik van de auto is niet nieuw. Eerdere kabinetten waagden tevergeefs een poging, maar telkens weer belandde het idee in de ijskast. De automobilist voelde zich een melkkoe, systemen zijn hackgevoelig en de privacy kon niet worden gewaarborgd. “Vrijwel alle landen om ons heen hebben een soort tolsysteem, daar kunnen we ook lering uit trekken”, zegt Van Eijck.

Het openbaar vervoer kan volgens de voorzitter van de Rai Vereniging niet veel extra druk meer aan. Op sommige spoortrajecten rijdt al elke tien minuten een intercity. “Het belang van mobiliteit is zo groot, dat daar specifiek een minister op moet worden gezet”, vindt Van Eijck. Hij wil bovenop de begroting een extra bedrag van één miljard euro. “Dat geld kunnen we investeren in achterstallig onderhoud, nieuw asfalt en slimme infrastructuur.”

Video niet beschikbaar

Ster advertentie
Ster advertentie