Achtergrond

'Een journalist hoeft geen vriend van de luisteraar te worden'

foto: NPO Radio 1foto: NPO Radio 1
  1. Nieuwschevron right
  2. 'Een journalist hoeft geen vriend van de luisteraar te worden'

[KRO-NCRV] In een recent verschenen mediarapport van het Reuters Institute wordt voorspeld dat journalistiek steeds vaker 'conversational' wordt. Oftewel minder formeel en persoonlijker, alsof je als luisteraar wordt bijgepraat door een goede vriend. Een trend die we ook in Nederland kunnen constateren.

De redactie van het NPO Radio 1 programma De Ochtend hield een kleine steekproef onder de luisteraars en vroeg hen hoe gezellig of persoonlijk zij de presentatie van het nieuws willen hebben.

Zonder eigen mening

Uit de reacties blijkt dat de luisteraars vooralsnog weinig behoefte heeft aan een journalist die als een goede vriend of buurman mensen op de hoogte houdt. "Gezellig hoor zo'n goede vriend die je bijpraat, maar ik hecht meer waarde aan de mening van een expert, want niet iedereen praat met dezelfde autoriteit", aldus een luisteraar.

"Graag een presentator die gecontroleerde feiten helder formuleert zonder eigen mening", laat een andere luisteraar weten. Weer een andere luisteraar laat in duidelijke bewoordingen weten dat het vooral niet te gezellig moet worden."Een presentator moet niet te veel gaan slijmen, doe dat maar in je eigen tijd."

Grapjes over headlines

Programmamaker en presentator Coen Verbraak constateert dat nieuwslezer Amber Brantsen die 's Ochtends in het Radio 1 Journaal het nieuws voorleest een sidekick is geworden. "Mensen vinden dat kennelijk heel leuk, aan mij is dat niet zo besteed, ik denk dan lees gewoon het nieuws daar luister ik voor", aldus Verbraak.

Voormalig adjunct- hoofdredacteur van de Telegraaf, Jan- Kees Emmer ziet ook een verschuiving. "Bij het Radio 1 Journaal maken ze soms ook grapjes over de headlines iets wat 2 jaar geleden echt not done was." Hij ziet deze trend ook bij andere media.

Ga in gesprek

Emmer wijst erop dat hij destijds als Amerika correspondent van de Telegraaf ook probeerde om een conversatie op te bouwen met de lezers. Door de artikelen van een persoonlijke toon te voorzien, probeerde hij zich te onderscheiden. Emmer pleit er dan ook voor dat media meer in gesprek gaan met hun publiek. In plaats van tegen hen te praten. "Ga nou in gesprek met met die mensen, dat helpt jou als merk"

Geen vriend

Volgens Emmer is het goed mogelijk om als journalist of presentator vriendelijk te zijn maar tegelijkertijd ook autoriteit uit te stralen.
Verbraak laat weten dat hij als journalist geen vriend van de lezer hoeft te worden, er zijn andere reden waarom mensen zijn artikelen lezen.

Volgens Emmer impliceert de trend niet dat lezers of luisteraars maar naar de mond gepraat worden. "Je kunt meer tussen mensen gaan staan zonder mensen naar de mond te praten."

Bekijk hier het Mediaforum

Ster advertentie
Ster advertentie