Achtergrond

'Media moeten over feiten schrijven, niet emoties registreren'

foto: De Telegraaffoto: De Telegraaf
  1. Nieuwschevron right
  2. 'Media moeten over feiten schrijven, niet emoties registreren'

Moeten de media enkel verslag doen van het nieuws? Of hebben ze ook een verantwoordelijkheid te peilen wat er in de maatschappij speelt? En is een enquête dan een goed instrument om te gebruiken? Pieter Klok, adjunct-hoofdredacteur van de Volkskrant en Telegraaf-columniste Nausicaa Marbe spraken erover inDe Ochtend.

Wat zegt een cijfer?

Een enquête is een instrument dat veelal in de media gebruikt wordt. Zo hield de Telegraaf onlangs een enquête over het vertrouwen van Nederlanders in de integratie van de moslimgemeenschap. Daaruit bleek dat nog maar 13% van de ondervraagden gelooft dat die integratie zal slagen. Diezelfde 13% deed vervolgens de ronde en de Telegraaf publiceerde nog vier artikelen op basis van de resultaten van de enquête. Maar heeft dat cijfer eigenlijk wel nieuwswaarde?

Sentimenten aan anderen overlaten

Pieter Klok, adjunct-hoofdredacteur van de Volkskrant, vindt van niet. ''Ik vind dat je sentimenten registreren aan anderen moet overlaten. Dat media een sentiment gaan meten vind ik wezenlijk niet goed. Media moeten over feiten schrijven, niet emoties registreren.'' Telegraaf-columniste Nausicaa Marbe is het daar niet mee eens. Volgens haar is het juist nuttig als de media verslag doen van de tijdgeest van de bevolking. Zo vindt ze dat er interessante, onverwachte dingen uit het onderzoek van haar eigen krant zijn gekomen. Marbe: ''Het blijkt dat mensen eigenlijk veel neutraler over de islam zijn gaan denken.''

Riskant instrument

Klok vond de stukken redelijk genuanceerd, maar stoorde zich vooral aan de ongenuanceerde methode van enquêteren: ''Wij gebruiken enquêtes niet meer, we vinden het een riskant instrument. Je krijgt vaak toch de antwoorden die je eruit wil hebben.'' Zo viel Klok over de vraagstelling in de enquête. ''Dan staat er het woord integratie, maar was is dat precies? 'Moslims' is ook een redelijk diverse grote groep. En dan vraag je het aan mensen die er in meerderheid niet zo veel verstand van hebben.'' De methode van het onderzoek is voor Marbe minder relevant. Voor haar is het vooral van belang dat er een dialoog geopend wordt.

Het Mediaforum met Nausicaa Marbe en Pieter Klok

Ster advertentie
Ster advertentie