Achtergrond

Jawad es Soufi over zijn succes: 'Brutalen hebben de halve wereld'

KRO-NCRV
foto: NPO Radio 1 Spraakmakers
  1. Nieuwschevron right
  2. Jawad es Soufi over zijn succes: 'Brutalen hebben de halve wereld'

Een overstap van docent Nederlands naar een cabaretier met volle theaterzalen maken. Dat durft niet iedereen, maar Jawad es Soufi deed het. "Ik heb een nieuw publiek aangetrokken", hoe hij dat voor elkaar kreeg? Vertelt hij in Spraakmakers.

Jawad es Soufi over zijn theatervoorstelling Waarom Ben Jij Zo?

20 februari 2020: toen was de eerste voorstelling van Es Soufi te zien. Het begon allemaal met video's van zijn alter ego op social media: Sloegie. "Hij is echt een stereotype jongen uit Rotterdam-Zuid die van alles wat weet, en van iets simpels het toch op een extravagante manier weet over te brengen." Es Soufi groeide flink op social media door zijn typetje. Dus hij bedacht een plan: de cabaretier wilde 10.000 volgers, dan zou hij een theatershow geven. Maar al gauw werden het er 15.000.

Daarna ging het snel, deels door zijn eigen gezonde portie brutaliteit. Zo liep de cabaretier een theater in om te vragen of hij daar zijn eerste show mocht geven. "Ja, brutalen hebben de halve wereld", bevestigt Es Soufi. En zo geschiedde. Hij denkt dat een deel van zijn succes te wijten is aan de herkenning die hij geeft. "Marokkaanse Nederlanders herkennen heel veel, zij maken dezelfde dingen mee", vertelt hij. "En dan zien ze Sloegie die het op zo'n eigen manier vertelt: dan kunnen ze niet anders dan lachen."

'Mijn alter ego is hartstikke grappig'

Maar een stereotype in stand houden van de Marokkaanse Nederlander? "Nee, zo zie ik het niet. Dat heb ik tot nu toe ook niet gehoord. Mensen weten dat het een alter ego is. En hij is gewoon hartstikke grappig, dat maakt het minder erg", stelt Es Soufi. "Sloegie heeft het over onbelangrijke dingen in het leven, de voorstelling is luchtig en niet te zwaar."

De zalen van Es Soufi zitten vol, terwijl dat tegenwoordig niet altijd meer lukt in het theater. "Ja, het is een nieuw publiek", weet hij. "Laatst speelde ik in Utrecht. Bij de evaluatie zeiden ze dat 95 procent van de 1.200 mensen die er waren nieuw publiek was. En dat terwijl ze allemaal binnen een straal van vijf kilometer woonden. Dat was heel bizar om te horen." Een tip van de cabaretier om meer mensen naar het theater te trekken: "Heb meer inlevingsvermogen. Waar kijkt de nieuwe doelgroep naar, wat vinden ze leuk om te zien? Probeer hen te begrijpen. En: hou het een beetje luchtig allemaal."

Vliegen

"Het hoeft ook niet allemaal precies te gaan zoals het hoort", zegt de cabaretier. "Zo beweeg ik me door het hele leven heen." Met zijn voorstelling 'Waarom Ben Jij Zo', een sitcom, een speelfilm én één dag in de week lesgeven lijkt het alsof de cabaretier alles kan. "Ja, bijna alles, behalve vliegen."

Ster advertentie
Ster advertentie