Zijn Nederlandse bruggen wel veilig?
- Nieuws
- Zijn Nederlandse bruggen wel veilig?
Nederlandse experts denken van wel. "99,9 % van de Nederlandse bruggen is veilig. Daar durf ik mijn hand voor in het vuur te steken", zegt Cor van der Veen, specialist betonnen bruggen aan de TU Delft, in 1 op 1.
Rijkswaterstaat en TU Delft: 'Nederlandse bruggen 99,9% veilig'
Eenzelfde soort brug die in Genua is ingestort, is ook in Nederland gebouwd. "De brug over de Waal bij Tiel lijkt erop", vertelt de bruggenspecialist. Het onderhoud in Nederland is volgens Van der Veen doorgaans in orde. Bruggen moeten altijd onderhouden worden, maar de onderhoudstoestand is redelijk op peil. "We staan er hier heel goed op, maar we moeten het onderhoud serieus blijven nemen."
Europese voorschriften
"De Europese voorschriften zijn strenger", vervolgt brugspecialist Van der Veen. "Dat is ook goed. Omdat ook marktpartijen bruggen kunnen ontwikkelen. Niet alleen Rijkswaterstaat."
Eerder berichte het tv-programma EenVandaag over de erbarmelijke toestand waarin Nederlandse bruggen zouden verkeren. Tientallen bruggen en viaducten in de provincie Noord-Holland vertonen dusdanig ernstige problemen door achterstallig onderhoud dat er 'onacceptabel' risico bestaat op instorten. Het gaat om scheuren, verzakkingen, falende wapening, vervorming en extreme roest.
Volgens Cor van der Veen valt het wel mee. "De laatste 35 jaar is nog nooit een brug ingestort. En het is ook maar hoe je ernaar kijkt. Bij een stalen brug is een haarscheurtje een groot gevaar. Maar een haarscheurtje in beton, daar kijken we niet van op."
Inspectie
Ook Bob Deemoet, directeur bij Rijkswaterstaat, zegt dat alle bruggen veilig zijn. "Eens in de zes jaar doen we een uitgebreide inspectie. Vorig jaar hebben we nog eens zeventig bruggen extra in beeld gehad. Allemaal om achterstallig onderhoud te voorkomen."
Over de berichtgeving in EenVandaag zegt Rijkswaterstaat; "Die inspectierapporten zijn bedoeld om vooruit te kijken. Wat moet er gebeuren. Risico’s worden geclassificeerd. Onacceptabel is een term die wordt gebruikt. Dat betekent bijvoorbeeld dat het opgelost moet worden. Dat moet je oplossen, maar het wil niet zeggen dat het gevaarlijk is."
Extra geld
Er wordt momenteel 350 miljoen euro per jaar uitgetrokken om de bruggen te onderhouden. Of dat genoeg is, betwijfelt bruggenexpert Cor van der Veen. "Er zijn een aantal bruggen waar extra rijbanen op komen, die bruggen moeten we toekomstbestendig maken. Ik vraag me af of 350 miljoen voldoende is. Het is krap."