Achtergrond

Dit doet Google tegen nepnieuws

foto: Vincent Jannink/ANPfoto: Vincent Jannink/ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Dit doet Google tegen nepnieuws

Net als Facebook probeert ook Google haar verantwoordelijkheid te nemen tegen nepnieuws. Dat zegt directeur Pim van der Feltz van Google Benelux in De Ochtend op NPO Radio 1. “Onze missie is om alle informatie in de wereld beschikbaar te maken. Daar hoort bij dat mensen die info kunnen vertrouwen”, aldus de directeur.

Waar Facebook melding maakt bij nepnieuws-artikelen, zoekt Google de oplossing met name in het verdelen van advertentie-inkomsten. “Websites waarvan heel duidelijk is dat het nieuws niet op feiten is gebaseerd, hebben we afgesloten van die inkomsten”, vertelt Van der Feltz. Een verdienmodel van zoveel mogelijk bezoekers genereren met verzinsels, wordt hierdoor moeilijker. De directeur vindt dat ook de geloofwaardigheid van Google zelf hier groter van wordt: "Als je iets opzoekt op Google, moet je (enig) vertrouwen kunnen hebben dat wat je vindt, klopt."

Bij de internetreus wordt momenteel nagedacht om ook expliciet melding te maken van nepnieuws, bijvoorbeeld door samen te werken met factcheckers. De directeur ziet hier echter wel haken en ogen: het bedrijf wil namelijk geen afwijkende meningen censureren. "Wij moeten geen rol spelen dat wij bepalen wat goed nieuws is en wat niet", aldus Van der Feltz.

Veiliger internet

Net als nepnieuws, bindt Google ook de strijd aan met hackers. Het bedrijf helpt klanten om hun internetgebruik veiliger te maken. Onder jongeren gaat dit vrij goed, vertelt Van der Feltz. Onlangs liet Google een onderzoek uitvoeren onder 13- tot 30-jarigen, waaruit onder meer bleek dat ruim zestig procent ‘passwordtoegang in twee stappen’ gebruikt. Dit betekent dat je, na het invullen van je wachtwoord, ook een code ontvangt per sms.

Google krijgt altijd veel kritiek over de hoeveelheid informatie zij opslaat van haar klanten. Van der Feltz is het hier niet mee eens. Klanten kunnen zelf precies aangeven welke informatie zij willen delen. Dit kan via de dienst ‘privacy check-up’, vertelt Van der Feltz.

Inlichtingendiensten

Omdat Google van veel mensen wel persoonlijke gegevens op mag slaan, is het bedrijf een interessante partner voor inlichtingendiensten. Ze krijgen regelmatig verzoeken om af te tappen. Daar werken zij aan mee, mits het is goedgekeurd door een onafhankelijke rechter-commissaris. Van der Feltz maakt zich echter zorgen over de nieuwe wetgeving die de overheid veel meer bevoegdheden geeft. Hij vreest dat de overheid een sleepnet uitgooit.

Morgen wordt een deel van deze wetgeving besproken in de Tweede Kamer. Naast Google hebben ook privacy-organisaties, hoogleraren en zelfs de huidige toezichtcommissie zich hiertegen uitgesproken. “Dat is heel uitzonderlijk”, volgens de Google-baas.

Bekijk hier het hele gesprek met Pim van der Feltz in De Ochtend:

Ster advertentie
Ster advertentie