Achtergrond

Een etiket voor nieuwsverhalen?

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Een etiket voor nieuwsverhalen?

[KRO-NCRV] Interviewer Frenk van der Linden heeft een suggestie voor nieuwsjournalistiek: een etiket dat aangeeft of het feitelijke verslaggeving is, of een mening. Dat zei hij in het Mediaforum, naar aanleiding van het manifest Schuldvrij! op De Correspondent. Het manifest is onder meer opgesteld door de makers van de documentaireserie Schuldig. Deze bekroonde serie van HUMAN volgde mensen met schulden in Amsterdam-Noord.

Een oprecht verhaal

Inhoudelijk juicht Van der Linden de actie van de journalisten toe, maar hij vreest dat het voor de nieuwsconsument steeds lastiger wordt om te onderscheiden of een verhaal objectief is, of een politieke agenda heeft. Ester Gould, die Schuldig maakte, denkt dat lezers, kijkers en luisteraars prima in staat zijn om dat onderscheid te maken. Ze noemt Schuldvrij! bewust een campagne, zegt ze, en de tekst een manifest. De Correspondent is volgens haar een platform dat vaker stelling neemt. De Correspondent-lezers weten precies wat ze voorgeschoteld krijgen.

Voor het eerst weer huilen sinds de Lion King

Gould en haar collega Sarah Sylbing hebben De Correspondent niet zelf opgezocht. Economie-redacteur Jesse Frederik heeft hun serie gezien, ''en dat was voor hem de eerste keer dat hij van wat in een film zag moest huilen sinds de Lion King'', zegt Gould. Frederik begon zich vervolgens ook in het onderwerp te verdiepen. Net als Gould en Sylbing hoorde Frederik van mensen uit de 'incasso-industrie' regelmatig dat de kern van het probleem in het systeem lag. Nu hebben ze de handen ineen geslagen.

Politiek stempel

Gould is niet bang dat mensen in de toekomst haar journalistieke werk niet meer als objectief zullen zien. Van der Linden denkt wel dat aan haar nu een politiek stempel zal kleven. Dat denkt het andere forumlid, NTR-baas Paul Römer, ook, maar hij vindt dat juist een goede zaak. De wereld drijft op persoonlijke gedrevenheid, en in het publieke bestel is er veel ruimte om inkleuring aan journalistieke verhalen te geven. Bij de makers van Schuldig is nu heel duidelijk waar ze staan, en dat is goed, want makers zijn nooit neutraal. Ester Gould beaamt dat: ''Achter televisie zit altijd visie.''

Objectieve journalistiek

Van der Linden denkt dat je ook met objectieve journalistiek politieke verandering kunt bewerkstelligen. Volgens hem hebben Gould en Sylbing dat zelfs al gedaan. Volgens Van der Linden zou Carola Schouten van de ChristenUnie dit weekend ook hebben gezegd dat Schuldig haar ertoe heeft aangezet om te zorgen voor een speciaal schuldenparagraaf in het regeerakkoord.

Het Mediaforum

Ster advertentie
Ster advertentie