Achtergrond
KRO-NCRV

‘Ze remmen bij een flitspaal en geven daarna weer gas’

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. ‘Ze remmen bij een flitspaal en geven daarna weer gas’

Meer handhaven door politie is niet de beste manier om de grootste ergernis van Nederlanders – te hard rijden in de woonwijk – op te lossen. Volgens Egbert-Jan van Hasselt, landelijk projectleider verkeer van de Nationale Politie, kan je veel beter de weg goed inrichten. En dat gebeurt nog niet overal even goed. "Er is een hoos aan 30 km/u zones ingevoerd de afgelopen jaren, zonder de weg aan te passen. En dat is natuurlijk een schertsvertoning, dat kan niet", aldus Van Hasselt.

Video niet beschikbaar

Nederlanders ergeren zich rot aan verkeersdeelnemers die te hard rijden in hun wijk, sterker nog: het is irritatie nummer één. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Bijna drie op de tien Nederlanders vindt dat de politie strenger moet optreden tegen deze hardrijders. De cijfers van het CBS werden besproken in Stand.nl in Spraakmakers.

Remmen bij een flitspaal

Koos Spee heeft in zijn tijd als verkeersofficier vaak geprobeerd het probleem met handhaving op te lossen. Ook omdat burgers daar om vroegen. "Flitspalen hebben geen zin, omdat mensen al vrij snel weten waar ze staan. Ze remmen bij de flitspaal en geven daarna weer gas." Hetzelfde geldt voor de lasergun, zo vertelt hij. "Als je het apparaat weer in het koffertje stopt, dan rijden ze achter je rug weer net zo hard weg", aldus Spee.

50 km/u wordt 30 km/u

Net als Van Hasselt ziet hij de oplossing in een betere inrichting van de weg. Het grote probleem is volgens Spee dat er bij veel gemeenten onvoldoende budget wordt vrijgemaakt om een echt veilige weg aan te leggen. Alleen een 50 km/u bord verwisselen voor een 30 km/u bord is niet voldoende. "Er vallen doden en gewonden op het moment dat je een weg niet inricht, maar wel de snelheid naar beneden haalt", aldus Koos Spee.

Middelvinger

Van Hasselt legt uit dat het vaak ook de eigen buren zijn die het gaspedaal te diep intrappen. Elkaar aanspreken op dit gedrag is - naast een goede inrichting van de weg - volgens hem dan ook een effectieve manier om de snelheid in de wijk terug te dringen. Maar dat blijkt nog niet altijd makkelijk, zo laat een van de bellers van Stand.nl weten: "Als ik met mijn zoontje langs de kant sta te wuiven dat het rustiger moet, krijg ik de middelvinger of ze toeteren of negeren me."

Ster advertentie
Ster advertentie