Achtergrond

ProRail-baas wil af van alle spoorwegovergangen

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. ProRail-baas wil af van alle spoorwegovergangen

[KRO-NCRV] Onder het motto 'de veiligste overweg is géén overweg' wil de baas van ProRail, Pier Eringa, het liefst alle spoorwegovergangen sluiten. Dat betekent dat het verkeer in de toekomst alleen nog maar onder het spoor door of over het spoor heen gaat rijden. ''Als er meer treinen rijden en ze rijden sneller, dan wordt iedere overgang een nog groter risico.''

Quote

Op snelwegen heb je ook geen kruispunten met verkeerslichten

Pier Eringa, baas ProRail

Eringa zou het liefst helemaal geen overwegen willen. Aan dat idee moeten we volgens Eringa misschien een beetje wennen, "maar eigenlijk is iedere spoorlijn een soort snelweg en op snelwegen heb je ook geen kruispunten met verkeerslichten."

Bekijk hier het fragment over spoorwegovergangen

Een overweg belemmert de doorstroming

Het verkeer wordt drukker; op de weg en op het spoor. Een overweg belemmert een goede doorstroming. ProRail wil investeren in een overwegvrij spoor. Zeker op de trajecten waar hoogfrequent gereden gaat worden zoals op de lijn Amsterdam – Eindhoven.

Niet alleen mobiliteit, maar ook veiligheid is een belangrijke reden om zo min mogelijk overwegen te willen in Nederland. Treinen rijden vaker en harder. Recente ongelukken onderstrepen dat gevaar. Zoals in Harlingen waar een vader en zijn zoontje omkwamen toen hun auto botste met een trein na een bezoek aan de boer.

Fatale overweg Harlingen sluit woensdag

Deze onbewaakte overgang in Harlingen wordt aankomende woensdag gesloten. Het past in het plan van ProRail om binnen 3 tot 5 jaar alle 120 onbewaakte overwegen te sluiten. Want ze zijn 'levensgevaarlijk' en 'niet meer van deze tijd'. Maar als het aan ProRail ligt blijft het niet alleen bij de onbewaakte overgangen maar worden ook de bewaakte overgangen aangepakt.

Quote

Het hoeft niet morgen opgelost te zijn, dan neem je er gewoon wat meer tijd voor

Pier Eringa, baas ProRail

''Natuurlijk begin je bij de meest onveilige'', zegt Eringa en de minder riskante overgangen laat je nog even wachten. ''Het hoeft niet morgen opgelost te zijn, dan neem je er gewoon wat meer tijd voor.''

Onwaarschijnlijk veel geld nodig om alle overwegen te sluiten

Een forse klus. Nederland telt 2500 overwegen. Waarvan ruim 1900 openbaar toegankelijk. Verkeersdeskundige Ruud Hornman denkt dan ook niet dat het haalbaar is. ''Het kost onwaarschijnlijk veel geld. En bovendien is het op een aantal plekken in het verstedelijkt gebied onmogelijk om de weg onder of over het spoor heen te leggen.''

Eringa snapt dat het in Nederland niet haalbaar is om overal op alle plekken over het spoor of er onderdoor te gaan, dat kost heel veel geld. ''Maar het begint bij de visie dat iedere overweg in de toekomst een groter probleem wordt, dan dat het in het verleden was.''

Bekijk hier het hele gesprek met Pier Eringa

Ster advertentie
Ster advertentie