appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
Nu: Wat het daglicht niet verdragen kan
STER Advertentie

Vliegen en autorijden duurder, maar wel een klimaatbonus

Pixabay
donderdag 23 juli 2020 | BNNVARA | Merel Ek Twitter

Het kabinet staat voor een grote uitdaging: het terugdringen van de CO2-uitstoot. De manier waarop dat moet gebeuren is men het alleen niet altijd over eens. Verschillende organisaties delen graag hun plannen met de politiek. Zo ook Milieudefensie: in De Nieuws BV licht Bram van Liere van Milieudefensie de plannen toe.

Rapport milieudefensie

Vandaag presenteerde Milieudefensie wederom een rapport met daarin een aantal opvallende voorstellen. Het 'Slimme vervoerspakket' moet 9 miljoen ton aan CO2 besparen. Het gaat Milieudefensie niet alleen om het terugdringen van de CO2 uitstoot, maar ook om het eerlijker maken van reizen. De toegang tot mobiliteit is nog altijd niet eerlijk verdeeld in Nederland. Twee voorstellen vallen op, omdat ze al vaker de revue zijn gepasseerd. 

Veelvliegerstaks 

Als het aan Milieudefensie ligt, gaan de mensen die vaker vliegen ook meer betalen. De verhoging van de vliegtickets die is aangekondigd door het kabinet is volgens de organisatie niet hoog genoeg. Daarom stellen zij een progressieve vliegtaks voor. Dat betekent dat wanneer iemand één keer vliegt veertig euro extra betaalt, een tweede keer 80 euro extra, een derde keer 160 en het maximum bedrag dat bovenop een ticket wordt gerekend is 320 euro. 

Op deze manier betalen de mensen die vaker vliegen ook de hoogste lasten. Volgens Karel Martens moet je vooral kijken naar waarom mensen vliegen. "Veel vluchten zijn voor vakantie of zakelijk. Die zijn vaak niet noodzakelijk. Het enige waar dit voorstel zou kunnen wringen is de vluchten naar familie en vrienden," zegt Martens. 

Het geld dat we ophalen met het rekeningrijden, geven we terug aan de huishoudens

Bram van Liere

Dat het iets oplevert is wel duidelijk. Volgens de berekeningen van CE Delft wordt door de invoering van een veelvliegerstaks 3,8 ton minder CO2 uitgestoten en vertrekken er 23 procent minder vluchten vanaf Schiphol. 

Kilometerheffing 

Ook de kilometerheffing komt weer terug in dit rapport. Tegen deze regel bestaat al decennialang een grote afkeer onder verschillende partijen. Toch denkt Van Liere dat het deze keer wel eens zou kunnen slagen. "We hebben een terugsluis erin verwerkt. Dat betekent dat we het geld dat we ophalen met het rekeningrijden, teruggeven aan de huishoudens." legt Van Liere uit.

Van Liere: "Er zit een klimaatbonus in dit voorstel van 1000 euro per huishouden bij de lage- en middeninkomens. Alleen de top 20 procent van de inkomens krijgt 450 euro. Die bonus kan helpen om de mobiliteit ook op een andere manier te versterken." Op deze manier wil Milieudefensie waarborgen dat de laagste inkomens niet de dupe worden van het door hun voorgestelde verkeerspakket. 

Martens vindt het voorstel niet per se slecht, maar zegt wel dat het hand in hand moet gaan met het investeren in het openbaar vervoer en betere fietsverbindingen: "Geld wordt hier verward met de mogelijkheid om dingen te bereiken. Met geld koop je niet altijd toegang, het vervoersysteem moet je ook in staat stellen om je bestemmingen te bereiken." Volgens Van Liere zijn ook die investeringen in het plan opgenomen. 

Om dit Twitterbericht te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Politiek

De reden om het rapport nu doorberekend naar buiten te brengen is dat de politieke partijen bezig zijn met het schrijven van hun partijprogramma's voor komende verkiezingen, geeft Van Liere aan. "Ik vind natuurlijk dat we dit voorstel in alle partijprogramma's terug moeten zien. Er is niets wat zich verzet vanuit een liberale of conservatieve hoek, om te zeggen dat we klimaatbeleid eerlijk gaan voeren." 

Martens denkt vooral dat de politiek de Nederlanders onderschat: "Ik denk dat de politiek in Nederland onderschat dat de burger eigenlijk bereid is stappen te zetten naar een duurzame samenleving. Ik denk dat de burger gewoon duidelijkheid wil en dan is er wel degelijk draagvlak," aldus Martens.

Meer van De Nieuws BV?

Volg ons op InstagramFacebook en Twitter

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1