appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
Nu: NOS Met het Oog op Morgen
STER Advertentie

'Macron laat Franse economie in de soep lopen'

Milou Brand
zaterdag 12 mei 2018 | AVROTROS | Redactie dr Kelder en Co Twitter

De Franse stakingsverslaving heeft nadelige gevolgen voor onze blauwe nationale trots in de lucht: de KLM. Dr Kelder wil weten of je wel met een Frans staatsbedrijf moet fuseren als je weet dat er om ieder wissewasje wordt gestaakt. 

Fusie-expert Hans Schenk over Air France/KLM

Emeritus hoogleraar economie en fusie-expert Hans Schenk, Universiteit Utrecht, gewapend met persoonlijke kennis van de onlangs opgestapte topman directeur Jean-Marc Janaillac: "ik ken hem goed en begrijp er niks van. Het ligt niet in zijn aard om het spel zo te spelen", zegt professor Schenk.

Leuke tronie

Professor Schenk koppelt de perikelen bij het fusiebedrijf direct aan de politiek van de Franse president Emmanuel Macron. "Macron neemt een Thatcheriaanse agenda aan, dat wil zeggen we beuken er recht tegenin, tegen die vakbonden."  

Deze politiek heeft grote gevolgen, meent professor Schenk. "Met grote rampen voor Groot-Brittannië, tot aan de Brexit aan toe, tot gevolg. Er is daar een economie gecreëerd die drijft op maar één kurk: die van de speculatie in het Financiële Centrum The City."

"Macron is op zijn beurt, met zijn mooie praatjes en zijn leuke tronie, bezig om de Franse economie in de soep te laten draaien." Janaillac is gebruikt door Macron om de economie in een andere richting te krijgen. Dat is iets wat de Fransen niet zullen pikken, meent professor Schenk.

KLM zonder Air France

"Opnieuw rond de tafel gaan zitten met de bonden" is volgens Schenk de oplossingsrichting voor het probleem. Ze moeten er in Frankrijk toch uitkomen. De fusie terugdraaien is technisch mogelijk aldus de professor, maar niet waarschijnlijk.

"Er moet dan meer dan een miljard op tafel moet komen. Air France wil dan toch de kosten terug die in KLM zijn gaan zitten de afgelopen jaren." Een andere exit-strategie zou kunnen zijn dat de holding failliet gaat, dat KLM vervolgens opgekocht wordt en zelfstandig verder kan gaan. "Dat is een optie, maar de aandelenverdeling ligt wel heel moeilijk. Dat wordt tamelijk gecompliceerd."

Twee culturen

 "Uiteindelijk is het toch lastig, een fusie met twee verschillende culturen", oppert dr Kelder. "Fusies mislukken vaker op culturele verschillen, toch?" Volgens fusie-expert Schenk is cultuur niet per se de boosdoener.  "Het heeft heel weinig te maken met cultuur dat een fusie mislukt maar eerder met het ontbreken van een economische ratio. Men babbelt er wel over, maar de naakte cijfers laten zien dat rond 75 procent van de fusies mislukt. En waarin mislukt het? In het creëren van economische waarde. Waarom mislukt het? Omdat er geen economische logica aanwezig was in the first place."

Toch is de professor niet negatief over de fusie tussen KLM en Air France: "Ik gok eigenlijk nooit maar ik denk dat dit bedrijf over vijf jaar nog bestaat."

Reageren?

Laat dr Kelder weten hoe jij denkt over Air France-KLM. Reageren kan via de voicemail of via een (spraak)bericht op Whatsapp: 06-57504448. Daarnaast heeft dr Kelder een gratis Whatsapp-dienst: app JORT AAN naar het 06-nummer en dr Kelder houdt je op de hoogte van de laatste hypes en tegendraadse nieuwtjes.

Fusie-expert Hans Schenk over Air France/KLM

 

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1